Analogicznie jak w dotychczasowym rozporządzeniu, student będzie mógł otrzymać kredyt na okres studiów do momentu ich ukończenia, jak również będzie miał prawo do kontynuowania pobierania kredytu na studiach drugiego stopnia i studiach doktoranckich. Założeniem projektu rozporządzenia jest uzależnienie wypłat kolejnych transz kredytu jedynie od statusu studenta, potwierdzonego ważną legitymacją studencką lub doktorancką, a nie od wpisu na kolejny semestr studiów. Maksymalny okres pobierania kredytu wynosi 6 lat, a doktoranckich przypadku studiów doktoranckich – 4 lata, z wyłączeniem urlopów od zajęć. Oznacza to, że dokumentem upoważniającym do otrzymywania raty kredytu będzie ważna legitymacja studencka lub doktorancka. Zaświadczenie o studiach student będzie zobowiązany dostarczyć bankowi jedynie przy ubieganiu się o kredyt. Należy tu również podkreślić, iż przepisy projektu zakładają wstrzymanie wypłat z chwilą utraty statusu studenta lub doktoranta i rozpoczęcie spłaty w kolejnym miesiącu.
Przepisy projektu rozporządzenia zakładają, iż przy wyliczaniu dochodu na osobę w rodzinie brane będą pod uwagę dochody netto, obliczone w podobny sposób jak przy ubieganiu się o stypendium socjalne w uczelni. Zmieniony został także katalog osób uwzględnianych przy obliczaniu dochodu na osobę w rodzinie. Zgodnie z art. 7 projektu Przy ustalaniu dochodu na osobę w rodzinie studenta uwzględnia się dochody osiągane przez: studenta, małżonka studenta, a także będące na utrzymaniu studenta lub jego małżonka dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26. roku życia, a jeżeli 26. rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek oraz rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych studenta i będące na ich utrzymaniu dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26. roku życia, a jeżeli 26. rok życia przypada w
ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek. Ustalone również zostało, iż przy wyliczaniu raty kredytu nieprzekraczającej 20% dochodu będą brane pod uwagę bieżące dochody kredytobiorcy z ostatnich trzech miesięcy.
Warto wspomnieć, iż w 1998 r., kiedy powstawał system pożyczek i kredytów studenckich, stopa redyskonta weksli NBP wahała się od 18,25 do 23,5%. Obecna stopa redyskonta weksli NBP (3,75%) sprawia, iż oprocentowanie kredytu płacone przez studenta jest jednym z najniższych na rynku i wynosi niespełna 1,9%. Ponadto z kredytu korzystają również osoby zamożne, które inwestują środki na wysokooprocentowanych lokatach. Osoby, które podpisały umowę przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zachowają dotychczasową relację oprocentowania do stopy redyskontowej weksli NBP. Projekt rozporządzenia wprowadza oprocentowanie kredytu w wysokości 1,30 stopy redyskonta weksli, a w przypadku osób, których wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie nie przekroczy kwoty 602 zł (tj. sumy kwot określonych w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych) – dotychczasowej wysokości 0,50 stopy redyskonta weksli NBP.
Przepisy projektu zakładają również zwiększenie wysokości umorzenia spłaty kredytu dla najlepszych absolwentów uczelni. W dotychczas obowiązującym rozporządzeniu, kredyty były umarzane w 20% kredytobiorcy, który ukończył studia w grupie 5% najlepszych absolwentów uczelni lub absolwentów studiów doktoranckich w danym roku akademickim. Zdaniem środowiska studenckiego, wysokość umorzenia jest zbyt niska. Projekt rozporządzenia zwiększa, zatem wysokość umorzenia do 30%.