Nowa, wyspecjalizowana jednostka Policji
Projekt zakłada między innymi utworzenie nowej, wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej Policji o nazwie Centralne Biuro Śledcze Policji. Będzie to jednostka o ogólnokrajowym zasięgu działania, kierowana przez Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji, powoływanego i odwoływanego przez ministra spraw wewnętrznych, a podlegającego Komendantowi Głównemu Policji. Zastępcy Komendanta CPŚP będą powoływani i odwoływani, na jego wniosek, przez Komendanta Głównego Policji. Po nowelizacji Komendant CBŚP, jako organ Policji, otrzyma uprawnienia w zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych, dotyczących wnioskowania o zastosowanie kontroli operacyjnej, takie jak np. prawo do zarządzania kontrolowanego przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa, kontrolowanego wręczania korzyści majątkowej, czy zarządzania przesyłki niejawnie nadzorowanej, przedłużania tych czynności i ich kontynuowania oraz przekazywania prokuratorowi materiałów zgromadzonych w trakcie tych czynności pozwalających na wszczęcie postępowania karnego na podstawie zgromadzonego materiału lub mających znaczenie dla toczącego się postępowania karnego. Ponadto będzie on mógł korzystać z informacji kryminalnych, gromadzonych przez Krajowe Centrum Informacji Kryminalnych. Zdaniem projektodawców usprawni to podejmowanie działań policyjnych w odniesieniu do członków zorganizowanych grup przestępczych. Komendant będzie także organem wykonawczym w sprawach dotyczących zwalczania przestępczości zorganizowanej. Do jego uprawnień będzie należało również występowanie do sądu z wnioskami o informacje dotyczące umów ubezpieczenia oraz informacje stanowiące tajemnicę bankową. Komendant CBŚP otrzyma także możliwość występowania z wnioskami o udostępnienie informacji, dotyczących danych telekomunikacyjnych oraz danych osób korzystających z usług pocztowych.
Podstawa prawna do walki z terroryzmem
Projektodawcy proponują rozszerzenie katalogu zadań Policji o zadanie polegające na „fizycznym zwalczaniu terroryzmu przy wykorzystaniu specjalistycznych sił i środków”, a co za tym idzie wskazanie jednoznacznej ustawowej regulacji będącej podstawą podejmowanych przez Policję działań antyterrorystycznych. Ta zmiana ma usankcjonować udział Policji w systemie ochrony antyterrorystycznej Polski realizowanej za pośrednictwem wyspecjalizowanych komórek i jednostek do fizycznego zwalczania terroryzmu. Policja jest bowiem formacją posiadającą najbardziej rozbudowane i wyspecjalizowane komórki i jednostki do fizycznego zwalczania terroryzmu, działań minersko – pirotechnicznych, zatrzymań wysokiego ryzyka, wsparcia ochrony VIP, do których należą:
– Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji (posiadające status Specjalnej Jednostki Interwencyjnej Unii Europejskiej),
– Samodzielne Pododdziały Antyterrorystyczne Policji,
– Sekcje Antyterrorystyczne Komend Wojewódzkich Policji.
Nowe zadania Policji
Nowelizacja przewiduje również prowadzenie przez Policję zbioru danych, zawierających gromadzone przez uprawnione organy informacje o odciskach linii papilarnych osób, niezidentyfikowanych śladach linii papilarnych z miejsc przestępstw oraz o wynikach analizy DNA. Zdaniem twórców projektu, przemawiają za tym zasady spójności i zupełności prawa. Centralna Registratura Daktyloskopijna funkcjonuje bowiem od początku XX wieku i gromadzi karty daktyloskopijne, sporządzane przez wszystkie uprawnione na podstawie ustaw organy porządku publicznego. Zawarte na kartach dane identyfikacyjne są przetwarzane w systemie AFIS oraz udostępniane przez CRD uprawnionym podmiotom. W związku z tym podstawa do gromadzenia i przetwarzania informacji w zbiorach danych daktyloskopijnych powinna wynikać z ustawy. W zbiorze DNA będą gromadzone i przetwarzane także informacje dotyczące osób zaginionych oraz dane osób, od których pobierano wymaz ze śluzówki policzków w celu identyfikacji osób zaginionych lub zwłok o nieustalonej tożsamości. Ma to umożliwić szybsze dokonywanie sprawdzeń oraz ułatwić sprawniejszą weryfikację danych zawartych w tym zbiorze. Zakres przetwarzania danych w zbiorze DNA będzie obejmował informacje o profilu DNA wymienionych kategorii osób oraz dane o tych osobach obejmujące: imiona, nazwiska lub pseudonimy, imiona i nazwiska rodowe rodziców tych osób, datę i miejsce urodzenia, oznaczenie i cechy identyfikacyjne dokumentu tożsamości, adres zamieszkania, numer ewidencyjny PESEL oraz obywatelstwo i płeć. Zgodnie z projektem, w celu poszukiwania osób zaginionych Policji będą przysługiwać uprawnienia do udostępniania i przetwarzania danych telekomunikacyjnych (telefonia komórkowa, Internet) oraz danych osób korzystających z usług pocztowych. Z uwagi na szczególną kategorię poszukiwanych osób jaką są osoby zaginione zostanie wprowadzona definicja osób zaginionych jako osób, co do których na skutek wystąpienia zdarzenia uniemożliwiającego ustalenie miejsca ich pobytu istnieje uzasadniona potrzeba ich odnalezienia dla zapewnienia ochrony ich życia, zdrowia lub wolności.