- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaStudenci prawaKarieraZmiany w rejestracji bezrobotnych

    Zmiany w rejestracji bezrobotnych

    Nowy tryb rejestracji bezrobotnego i poszukującego pracy

    Nowe przepisy mają przyśpieszyć i usprawnić rejestrację i ewidencjonowanie danych o bezrobotnych i poszukujących pracy. Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny lub poszukujący pracy musi zgłosić się powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce zameldowania stałego lub czasowego, a jeżeli nie jest zameldowana – do powiatowego urzędu pracy, na którego obszarze działania przebywa. Po nowelizacji będzie mogła to zrobić również wypełniając odpowiedni wniosek za pośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

    W ten właśnie sposób będzie można przekazać do właściwego urzędu następujące dane: imię albo imiona i nazwisko oraz płeć, obywatelstwo albo obywatelstwa, numer PESEL, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, nazwisko rodowe, stan cywilny oraz informację o pozostawaniu albo niepozostawaniu małżonka w rejestrze bezrobotnych i poszukujących pracy, liczbę dzieci na utrzymaniu, adres zameldowania na pobyt stały lub czasowy oraz adres do korespondencji, wykształcenie, ukończone szkoły, zawody wyuczone, zawody wykonywane, kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz zawód, w którym osoba ta chciałaby pracować i ma ku temu odpowiednie kompetencje i kwalifikacje potwierdzone stosownymi dokumentami lub udokumentowaną ciągłość pracy w okresie minimum 6 miesięcy, poziom znajomości języków obcych, posiadane uprawnienia zawodowe, rodzaj i stopień niepełnosprawności, jeżeli dotyczy, okresy zatrudnienia, okresy wykonywania innej pracy zarobkowej i opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności, inne okresy zaliczane do okresu uprawniającego do zasiłku dla bezrobotnych, sposoby rozwiązania stosunku albo stosunków pracy (stosunku albo stosunków służbowych) w ostatnich 6 miesiącach przed dniem rejestracji w zakresie koniecznym do ustalenia uprawnień do zasiłku dla bezrobotnych, kierunki szkoleń, którymi jest zainteresowany, oraz ewentualne zainteresowanie podjęciem zatrudnienia w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego, fakty niezbędne do ustalenia możliwości przyznania statusu bezrobotnego, czy numer rachunku bankowego. Po przekazaniu powyższych danych urząd pracy wyznaczy takiej osobie termin wizyty w urzędzie pracy, nie dłuższy niż 7 dni roboczych, by dostarczyła pozostałe niezbędne do rejestracji dokumenty. Każdy, kto będzie posiadał bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, albo podpis potwierdzony profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej, lub też podpis osobisty weryfikowany za pomocą ważnego certyfikatu podpisu osobistego będzie mógł do wniosku o rejestrację dołączyć zeskanowane dokumenty, wskazując jednocześnie właściwy urząd pracy. Zawiadamianie urzędu pracy o wszelkich zmianach danych będzie mogło również być dokonywane przez Internet, za pośrednictwem formularza elektronicznego.

    Elektroniczny rejestr bezrobotnych i poszukujących pracy

    Osobie ubiegającej się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy będzie zakładana odpowiednia karta rejestracyjna w postaci elektronicznej. Dane zawarte w tych kartach rejestracyjnych będą tworzyć rejestr bezrobotnych i poszukujących pracy. W takim elektronicznym zbiorze zawarte będą między innymi dane dotyczące proponowanych i udzielanych takim osobom form pomocy, pozbawienia posiadanego statusu oraz przyczyn tego pozbawienia.

    Rejestracja przez Internet możliwa za 6 miesięcy

    Warto wiedzieć, że rejestracja przez Internet będzie możliwa dopiero w maju 2013 roku, z uwagi na fakt, że przepisy dotyczące użycia systemu informatycznego w procesie rejestracji, mają wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw, tj. od 26 listopada 2012r. Urzędnicy muszą mieć bowiem czas na dostosowanie się do nowych przepisów.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE