W projekcie zmian uzależniono działania wojewody dotyczące powołania lub odwołania powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności i ustalenia zakresu jego działania od pozytywnej opinii Pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych oraz uzależnienie od jego zgody powołania i odwołania przez wojewodę wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności.
W opinii PKPP Lewiatan dobrze na funkcjonowanie postępowań w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności wpłynie możliwość bezpośredniego zobowiązywania przez Pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych organów powołujących zespoły orzekające do ich odwoływania oraz możliwość czasowego zawieszania funkcjonowania zespołów orzekających. Ma temu służyć również wprowadzenie uprawnień nadzorczych Pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych nad funkcjonowaniem Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności. „PKPP Lewiatan poddaje natomiast w wątpliwość zasadność rozszerzenia katalogu instytucji zwolnionych z obowiązkowych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o domy pomocy społecznej i hospicja. Ich usługi nie są świadczone jedynie osobom niepełnosprawnym. Dlatego też rozszerzenie kręgu zwolnionych z opłat na PFRON na zasadzie wyjątku może prowadzić do zgłaszania się kolejnych instytucji, których działalność częściowo jest skierowana do osób niepełnosprawnych i które w związku z tym będą chciały zostać zwolnione z konieczności odprowadzania obowiązkowych opłat” – mówi Ewelina Pietrzak, ekspert PKPP Lewiatan.
Zdaniem PKPP Lewiatan podjęcie przez PFRON postępowania sprawdzającego dotyczącego wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania oznaczałoby, że 25-dniowy termin przekazania na rachunek bankowy pracodawcy miesięcznego dofinansowania ulegnie wydłużeniu o czas trwania postępowania, nie dłużej jednak niż o 14 dni. Ten przepis może utrudnić pracodawcom prowadzenie działalności gospodarczej, także w kontekście koniecznego terminowego ponoszenia przez nich kosztów.
Nie do końca przejrzysta jest propozycja zmiany ustawy, która dotyczy wprowadzenia możliwości dofinansowania ze środków PFRON-u wynagrodzeń pracowników sektora finansów publicznych. Dotyczyć ma ona pracowników, których wynagrodzenia są finansowane z przychodów jednostek sektora finansów publicznych pochodzących z prowadzonej przez nie działalności oraz z innych źródeł oraz wpływów ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sektora finansów publicznych. Nie wiadomo jednak dokładnie jakie podmioty sektora finansów publicznych mogłyby korzystać z takich wyjątków oraz na ile precyzyjnie jednostki te określają źródła finansowania wynagrodzeń poszczególnych pracowników.
„PKPP Lewiatan popiera również proponowane urealnienie wysokości wsparcia udzielanego pracodawcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne. Przy rosnących kosztach pracy oraz wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, kwota podstawy wyliczenia dofinansowania powinna zostać zwiększona. Jednak w związku z tym, iż prace nad projektem trwają, proponujemy skrócić czas obowiązywania przepisu wskazującego na podstawę dofinansowania jako minimalne wynagrodzenie za pracę z grudnia 2009 roku, o 3 miesiące” – dodaje Ewelina Pietrzak, ekspert PKPP Lewiatan.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan