Następnie dla obszarów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi zostaną przygotowane mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego. Mapy zagrożenia powodziowego będą przedstawiać m.in.: obszary, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest niskie lub obszary, na których istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia ekstremalnego, a także obszary szczególnego zagrożenia powodzią. Mapy ryzyka powodziowego będą przedstawiać m.in.: szacunkową liczbę mieszkańców zagrożonych powodzią; rodzaje działalności gospodarczej występujące na terenach szczególnie zagrożonych tym żywiołem; instalacje, które w razie zalania mogą spowodować znaczne zanieczyszczenia środowiskowe. Mapy zagrożenia i ryzyka powodziowego mają być sporządzone do 22 grudnia 2013 r.
Na podstawie wyżej wymienionych map zostaną przygotowane dla obszarów dorzeczy plany zarządzania ryzykiem powodziowym. Plany te mają obejmować: mapę obszaru dorzecza z zaznaczonymi terenami narażonymi na powódź; mapy zagrożenia powodziowego i ryzyka powodziowego; opis celów zarządzania ryzykiem powodziowym; katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym. Przy ustalaniu tych działań będzie uwzględniania m.in.: zasięg powodzi, trasy przejścia fali powodziowej, obszary o potencjalnych możliwościach retencyjnych; cele środowiskowe zawarte w Ramowej Dyrektywie Wodnej; zasady gospodarowania wodami; sposób uprawy i zagospodarowania gruntów; stan planowania i zagospodarowania przestrzennego; żeglugę oraz infrastrukturę portową. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym mają być przygotowane do 22 listopada 2015 r., i powinny być ogłoszone w „Monitorze Polskim” najpóźniej do 22 grudnia 2015 r.
Zgodnie z projektem nowelizacji, prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej będzie przygotowywał wstępną ocenę ryzyka powodziowego i plany zarządzania ryzykiem powodziowym. Z kolei mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego będą przygotowywane przez dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej. Mapy te mają być uwzględniane w planach zagospodarowania przestrzennego, sporządzanych przez samorządy. Takie rozwiązanie powinno ograniczyć zabudowę terenów narażonych na niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi, np. okolic wałów przeciwpowodziowych.
Projekt zakłada, że zgodnie ze standardami unijnymi, Ośrodek Technicznej Kontroli Zapór zostanie przekształcony w państwową służbę do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, która – podobnie jak OTKZ – będzie działać w ramach Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Zadaniem nowej służby będzie także nadzór nad stanem technicznym i bezpieczeństwem budowli piętrzących, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ludzi i infrastruktury znajdujących się w pobliżu takich obiektów. Doprecyzowano także przepisy dotyczące funkcjonowania państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej (pshm).
W projekcie znalazł się zapis zgodnie z którym ochrona przed powodzią jest zadaniem administracji rządowej i samorządowej. Stwierdzono, że na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią zabronione będzie wykonywanie robót i czynności utrudniających ochronę przed powodzią lub zwiększających zagrożenie tym żywiołem. Wyszczególniono czynności, których nie należy wykonywać, aby nie osłabić szczelności i stabilności wałów przeciwpowodziowych.
Ponadto projekt noweli, zgodnie Ramową Dyrektywą Wodną, doprecyzowuje sposób planowania i zarządzania zasobami wodnymi, a zwłaszcza system realizacji celów środowiskowych dla poszczególnych części wód powierzchniowych i podziemnych. Szczegółowo wskazane cele środowiskowe mają być zrealizowane do 22 grudnia 2015 r. Chodzi m.in. o zapobieganie pogorszeniu stanu wód, poprawę ich stanu oraz skuteczną ochronę przed zanieczyszczeniami.