- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaProcedura sądowaKto może zostać sędzią sądu administracyjnego?

    Kto może zostać sędzią sądu administracyjnego?

    W przypadku sądów administracyjnych wyróżniamy wojewódzkie sądy administracyjne oraz Naczelny Sąd Administracyjny. Niezależnie od tego wszystkich sędziów sądów administracyjnych powołuje Prezydent RP, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa.

    Zgodnie z treścią art. 6 Prawa o ustroju sądów administracyjnych, do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może być powołany ten, kto:

    • ma obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
    • jest nieskazitelnego charakteru,
    • ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra lub zagraniczne uznane w Polsce,
    • jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków sędziego,
    • ukończył 35 lat życia,
    • wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej,
    • pozostawał co najmniej osiem lat na stanowisku sędziego, prokuratora, prezesa, wiceprezesa, starszego radcy lub radcy w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa albo przynajmniej przez osiem lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza albo przez dziesięć lat pozostawał w instytucjach publicznych na stanowiskach związanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa administracyjnego lub pracował w charakterze asesora sądowego w wojewódzkim sądzie administracyjnym co najmniej dwa lata (nie dotyczy to jednak osób z tytułem naukowym profesora lub ze stopniem naukowym doktora habilitowanego nauk prawnych).

    Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w wyjątkowych przypadkach Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, może powołać kandydata na stanowisko sędziego mimo krótszych, niż określone w ostatnim punkcie, okresów pozostawania na stanowiskach wymienionych w tym punkcie lub wykonywania zawodu adwokata, radcy prawnego lub notariusza.

    Powyższy przepis pełni w praktyce podwójną rolę – po pierwsze wskazuje wprost przesłanki, jakie powinny być spełnione, jeśli chcemy objąć stanowisko sędziego sądu administracyjnego, po drugie zaś ustala zaostrzone kryteria pracowniczej zdolności prawnej.

    W przypadku sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego wymagania są nieco inne – do pełnienia tego urzędu może być powołany ten, kto spełnia poniższe wymagania:

    • ma obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
    • jest nieskazitelnego charakteru,
    • ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra lub zagraniczne uznane w Polsce,
    • jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków sędziego,
    • wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej,
    • ukończył 40 lat
    • pozostawał co najmniej dziesięć lat na stanowisku sędziego , prokuratora, prezesa, wiceprezesa, starszego radcy lub radcy w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa albo przynajmniej przez dziesięć lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza. Wymaganie ukończenia 40 lat nie dotyczy sędziego, który co najmniej przez trzy lata pozostawał na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego.
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE