Wzmianka dodatkowa i przypisek
W przypadku, gdy po sporządzeniu aktu wystąpią zdarzenia, które mają wpływ na jego treść lub ważność, wynikające z nich zmiany wpisuje się do aktu w formie wzmianki dodatkowej. Podstawę do wpisania powyższej wzmianki stanowią prawomocne orzeczenia sądów, ostateczne decyzje, odpisy z akt stanu cywilnego oraz inne dokumenty mające wpływ na treść lub ważność aktu. Tak może być np. w przypadku orzeczenia o zaprzeczeniu ojcostwa. Wszelkie informacje o pozostałych rodzajach aktów stanu cywilnego dotyczące tej samej osoby zamieszcza się w formie przypisków, np. w akcie urodzenia dodaje się sygnaturę aktu małżeństwa i zgonu.
Oczywisty błąd pisarski
W sytuacji, gdy w akcie stanu cywilnego znajduje się oczywisty błąd pisarski kierownik urzędu stanu cywilnego, właściwy ze względu na miejsce jego sporządzenia, powinien dokonać jego sprostowania. Oczywisty błąd pisarski to taki, który nie budzi wątpliwości i jest bezsporny, jak np. mylna pisownia lub błąd ortograficzny. Sprostowanie może nastąpić z urzędu lub na wniosek strony i ma formę decyzji administracyjnej. Wniosek o sprostowanie może złożyć osoba, której dotyczy ten akt, ustanowiony przez nią pełnomocnik oraz każdy, kto wykaże interes prawny uzasadniający wszczęcie postępowania administracyjnego. Do wniosku należy dołączyć odpisy zupełne aktów stanu cywilnego, które są podstawą do sprostowania. Jeżeli sprostowaniu podlega akt urodzenia, do podania należy dołączyć odpis zupełny aktu małżeństwa rodziców, odpis aktu urodzenia matki, jeżeli dziecko nie pochodzi z małżeństwa oraz odpis aktu urodzenia ojca, gdy dziecko zostało uznane. W przypadku wniosku o sprostowanie aktu małżeństwa należy dołączyć odpisy zupełne aktów urodzenia osób, których akt dotyczy. Gdy sprostowaniu podlega akt zgonu do podania dołącza się odpis zupełny aktu małżeństwa lub aktu urodzenia, w zależności od stanu cywilnego osoby zmarłej. Od decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego można odwołać się do właściwego wojewody. Odwołanie na piśmie wnosi się za pośrednictwem kierownika USC, który wydał decyzję.
Błędne lub nieścisłe zredagowanie
Błędne zredagowanie aktu ma miejsce wówczas, gdy element jego treści został wpisany niezgodnie z prawdą a nieścisłość występuje jeżeli w późniejszym czasie wyszły na jaw okoliczności, które miały wpływ na dane zawarte w tym akcie. W takim przypadku należy wnieść do sądu stosowny wniosek. Właściwym jest sąd miejsca zamieszkania lub pobytu stałego wnioskodawcy. Do wniosku trzeba dołączyć odpis zupełny aktu, który ma zostać sprostowany oraz akty stanu cywilnego z których wynika prawidłowy wpis. Postępowanie odbywa się w trybie nieprocesowym. Prawo do wniesienia takiego wniosku ma osoba zainteresowana, prokurator oraz kierownik urzędu stanu cywilnego.
Uzupełnienie aktu stanu cywilnego
Akt stanu cywilnego niezawierający wszystkich danych przewidzianych przepisami prawa podlega uzupełnieniu. Postępowanie w sprawie uzupełnienia takiego aktu wszczyna się na wniosek strony lub z urzędu. Decyzję w przedmiotowej sprawie wydaje kierownik urzędu stanu cywilnego.
Unieważnienie aktu stanu cywilnego
Unieważnienie aktu stanu cywilnego może nastąpić w przypadku, gdy istnieją dwa akty stwierdzające to samo zdarzenie. Takiego unieważnienia dokonuje wojewoda, właściwy dla kierownika urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt późniejszy. Akt można unieważnić także, gdy stwierdza on zdarzenie niezgodne z prawdą albo uchybienia powstałe przy sporządzeniu aktu zmniejszają jego moc dowodową. W tym przypadku właściwy jest sąd, który rozpoznaje sprawę w postępowaniu nieprocesowym.