Jednym z głównych świadczeń przyznawanych policjantom z tytułu udziału w misji pokojowej jest dodatek zagraniczny ustalany w dolarach amerykańskich w wysokości zróżnicowanej i uzależnionej od pełnionej funkcji. W praktyce obejmuje on wyłącznie policjantów delegowanych do Kosowa w Polskim Kontyngencie Policyjnym Tymczasowej Misji Administracyjnej ONZ (UNMIK), gdzie została utworzona Jednostka Specjalna Policji funkcjonująca w warunkach skoszarowania. Przez ponad 5 letni okres obowiązywania rozporządzenia stawki dodatku zagranicznego nie były zmieniane. Mimo ustalenia ich wysokości w sposób widełkowy możliwości wprowadzenia indywidualnych podwyżek dodatku zostały wyczerpane, ponieważ w chwili obecnej cały stan osobowy kontyngentu pobiera dodatek zagraniczny w stawce maksymalnej przewidzianej dla danej funkcji. Ponadto należy zwrócić uwagę na niekorzystny w ostatnich latach spadek siły nabywczej dolara amerykańskiego w relacji do złotego, co powoduje zmniejszenie zainteresowania służbą poza granicami państwa pełnionej warunkach szczególnie trudnych warunkach i związanej z występującymi zagrożeniami dla życia i zdrowia policjantów. W celu przeciwdziałania tej tendencji oraz mając na uwadze stworzenie możliwości dalszego awansu poziomego w ramach dodatkowego uposażenia policjantów oddelegowanych do JSP w Kosowie w projekcie zaproponowano nowe stawki widełkowe dodatku, przyjmując jako minimum dotychczasowe stawki maksymalne, podwyższone w granicach od 5 do 10 USD, zaś nowe stawki maksymalne na poziomie wyższym o około 50%. W przybliżeniu odpowiada to skali deprecjacji dolara w stosunku do złotego, jaka zaistniała w tym okresie. Jednocześnie dokonano przeliczenia stawek dodatku z dolarów amerykańskich na złote.
Zmianie uległy również warunki przyznawania samego dodatku. Według aktualnie obowiązujących przepisów prawo do dodatku zagranicznego było wyłączone w sytuacji, gdy oddelegowanemu policjantowi zapewniano ryczałt na pokrycie kosztów utrzymania, finansowany z budżetu Policji, bądź wówczas, gdy strona zagraniczna przyznawała na ten cel odpowiednie świadczenie pieniężne. Taka forma finansowania pobytu policjantów oddelegowanych do pełnienia służby poza granicami państwa była stosowana w stosunku do ekspertów policyjnych, którzy w czasie oddelegowania nie stanowili oddzielnej i zhierarchizowanej struktury organizacyjnej lecz wykonywali swoje stałe zadania w ramach misji nawet w różnych miejscach stacjonowania na terenie danego kraju.
Kolejną zmianą mającą na celu ułatwienie warunków odbywania podróży służbowej drogą lotniczą w związku z rozpoczęciem lub zakończeniem pełnienia służby poza granicami państwa, a pośrednio warunków długotrwałego pobytu policjanta w miejscu oddelegowania od 6 do 12 miesięcy jest podwyższenie limitu wagowego bagażu osobistego, którego koszt jest pokrywany z budżetu Policji do 50 kg. Dotychczas, zgodnie z ogólnymi regulacjami w sprawie zagranicznych podróży służbowych, do których odsyła rozporządzenie Rady Ministrów, przy podróży służbowej trwającej pond 30 dni przełożony mógł wyrazić zgodę na zwrot kosztów przewozu samolotem bagażu osobistego o wadze do 30 kg, liczonej łącznie z wagą bagażu opłaconego w cenie biletu, pod warunkiem jednak, że państwem docelowym jest państwo pozaeuropejskie.
W wyniku analizy obowiązujących stawek ryczałtu na pokrycie kosztów utrzymania oraz świadczeń pieniężnych na ten sam cel finansowanych przez ONZ lub Unię Europejską, a także biorąc pod uwagę realne możliwości pokrycia skutków finansowych zdecydowano podwyższyć je w następujący sposób: z 60% do 100% w pierwszym miesiącu oraz z 50% do 60% w następnych miesiącach służby poza granicami państwa w relacji do podstawy wymiaru, którą stanowi suma diet i limitu hotelowego określonych na podstawie przepisów w sprawie przyznawania policjantom należności za podróże służbowe i przeniesienia. Podwyżka ryczałtu o 2/3 w związku z rozpoczęciem misji stworzy dużo lepsze pod względem finansowym możliwości adaptacji oddelegowanego policjanta do nowych warunków bytowych istniejących poza granicami państwa. Natomiast 20% wzrost stawek za pozostały okres służby w kontyngencie pozwoli na pełniejsze zaspokojenie bieżących potrzeb oddelegowanego. Oznacza to dla policjanta delegowanego np. do Bośni i Hercegowiny w ramach Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) wzrost przychodów w skali roku o ponad 5300 euro. Zwiększenie ryczałtu ułatwi także wygospodarowanie środków na ewentualny przejazd do kraju w celu odwiedzenia rodziny, o ile warunki służby w danej misji na to pozwalają. Stawka dzienna ryczałtu długookresowego po podwyżce wyniesie 71,40 euro, podczas gdy np. w Kosowie ONZ przyznaje świadczenie na pokrycie kosztów utrzymania w wysokości 68 euro.
Ostatnia zmiana dotyczy podwyższenia stawek świadczeń pieniężnych z tytułu uszczerbku na zdrowiu, bądź śmierci pozostających w związku ze służbą w kontyngencie policyjnym. Jest to dodatkowe uprawnienie o charakterze odszkodowawczym przysługujące obok ustawowego prawa do odszkodowania z tytułu wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą w Policji. Aktualnie stawka świadczenia za każdy procent doznanego uszczerbku na zdrowiu stanowiła 1/100 dwunastomiesięcznego przeciętnego uposażenia policjantów za czerwiec roku ubiegłego ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Komendy Głównej Policji. Na dzień dzisiejszy wynosi ona 349,21 zł. Po zmianie stawka za 1% uszczerbku byłaby określona w wysokości 20% przeciętnego uposażenia policjantów wyrażonego wielokrotnością kwoty bazowej ustaloną przez Radę Ministrów na koniec roku 2007 przeciętne uposażenie wyniosło 3182,45 zł, a zatem stawka odszkodowania za 1% uszczerbku na zdrowiu policjanta wzrosłaby w 2008 r. do kwoty 636,49 zł, czyli o ponad 82%.
W przepisie przejściowym wprowadzono zapis dotyczący automatycznego uruchomienia podwyżek dodatku zagranicznego dla aktualnie pełniących służbę w kontyngencie policyjnym do wysokości nowych stawek minimalnych. Dalsze decyzje w sprawie wzrostu dodatku zagranicznego będą uzależnione od aktualnych możliwości finansowych budżetu Policji.