Według rozporządzenia egzamin weryfikacyjny jest to nic innego jak praktyczne oraz teoretycznie (część pisemna i ustna) sprawdzenie wiadomości i umiejętności pracownika, który posiadając odpowiedni zdany egzamin kwalifikacyjny ubiega się o dopuszczenie do pracy na stanowisko maszynisty zakładowego lub o ponowne dopuszczenie do pracy na to stanowisko.
Egzamin weryfikacyjny o ponowne dopuszczenie do pracy przeprowadza się w przypadku, gdy:
-
pracownik został odsunięty od pracy po spowodowaniu wypadku kolejowego bądź też na skutek stwierdzonych uchybień w pracy mogących spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
-
ciągła przerwa pracy na danym stanowisku pracy trwała dłużej niż 12 miesięcy lub pracownik nie uzyskał wyniku pozytywnego na egzaminie okresowym.
-
pracownik nie uzyskał wyniku pozytywnego na egzaminie okresowy – głównie chodzi o osoby, które w przeszłości nie przeszły pozytywnie testów medycznych i okresowo musiały wykonywać inną pracę.
W rozporządzeniu został również określony zakres egzaminu kwalifikacyjnego dla kierownika pociągu pasażerskiego składającego się z zespołów trakcyjnych.
Program przygotowania zawodowego obejmuje staż stanowiskowy i szkolenie praktycznie polegające na zapoznaniu się w jednostce organizacyjnej pracodawcy:
-
z regulaminami technicznymi posterunków i odcinków zdalnego prowadzenia ruchu oraz prowadzeniem dokumentacji techniczno-ruchowej, zasadami prowadzenia ruchu pociągów, rodzajami urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności, sygnalizacją kolejową, przygotowywaniem dróg przebiegów dla jazd pociągowych i manewrowych;
-
ze sposobem zestawiania pociągów pasażerskich, pasażerskich tym z ogólnymi zasadami przewozów wojskowych;
-
z obowiązkami manewrowego oraz nadzorującego kierującego manewrami, sposobem wykonywania manewrów, sygnałami podawanymi przy manewrach, sprzęganiem i rozprzęganiem taboru, prędkościami jazd manewrowych, manewrami po torach głównych oraz przez przejazdy i przejścia, z zabezpieczeniem taboru przed zbiegnięciem, ze stosowaną dokumentacją ruchową w zakresie pracy manewrowej;
-
z rodzajami hamulców, obsługą urządzeń wagonowych, obliczaniem rzeczywistej oraz wymaganej masy hamujące, wykonywaniem szczegółowej i uproszczonej próby hamulca, sygnałami podawanymi przy próbie hamulca,
-
z nadzorem nad prowadzeniem i regulowaniem ruchu pociągów w sytuacjach nadzwyczajnych, organizacją akcji ratunkowej w razi wypadków kolejowych i klęsk żywiołowych;
-
żywiołowych prawami i obowiązkami kierownika pociągu, konduktora, wynikającymi z regulaminu pracy, prowadzeniem dokumentacji pociągowej, użytkowaniem urządzeń radiołączności pociągowej, podawaniem i odbieraniem sygnałów kolejowych w zakresie drużyny pociągowej, postępowaniem w razie zagrożenia bezpieczeństwa podróżnych oraz bezpieczeństwa ruchu kolejowego, samodzielnym wykonaniem zahamowania pociągu w kabinie maszynisty, sposobem odłączenia urządzeń energetycznych pojazdu w nagłych przypadkach;
-
z budową taboru pasażerskiego oraz oględzinami technicznymi pociągu pasażerskiego.
Program przygotowania zawodowego obejmuje również szkolenie teoretyczne – według programu pracodawcy. Jednakże ów szkolenie nie obejmuje kandydatów z tytułem zawodowym technika bądź dyplomem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe technika w specjalności związanej z ekonomiką transportu kolejowego albo z ruchem i przewozami kolejowymi.