Zgodnie z ustawą właściwi starostowie mają 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy na sporządzenie oraz przekazanie właściwym wojewodom, marszałkom województw, wójtom, burmistrzom i prezydentom miast wykaz nieruchomości, które na mocy odrębnych przepisów przeszły na własność Skarbu Państwa i stanowią jego własność. Wykaz ten będzie zawierał również spis nieruchomości, które stanowią własności jednostek samorządu terytorialnego i niepozostających w posiadaniu ich właścicieli, nieruchomości zabudowanych, w których lokale zajmowane są przez osoby objęte przepisami ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Powyższy obowiązek stanowi zadania zlecone z zakres administracji rządowej.
Następnie właściwi wojewodowie mają miesiąc – od terminu 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy – na sporządzenie wojewodowie przekazanie ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej zestawienia zbiorczego nieruchomości, o których mowa powyżej – z obszaru ich właściwości. Zadaniem ministra do spraw administracji publicznej jest sporządzenie zestawienia zbiorczego nieruchomości dla obszaru całego kraju. Zestawienia oraz wykazy, o których mowa powyżej obejmują oznaczenie nieruchomości według danych katastru nieruchomości, informację o prowadzonej dla nieruchomości księdze wieczystej lub zbiorze dokumentów, o stanie danych należących do działu pierwszego i drugiego księgi wieczystej oraz inne informacje, które niezbędne są do ustalenia stanu prawnego nieruchomości.
W terminie 12 miesięcy od dnia 19 listopada starostowie muszą złożyć we właściwych sądach rejonowych wnioski o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa, wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu tego prawa. Jednak, jeśli na podstawie odrębnych przepisów organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest organ inny niż starosta albo, jeśli na podstawie odrębnych przepisów wykonywanie prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa powierzono innej jednostce organizacyjnej, obowiązek sporządzenia i przekazania wykazu nieruchomości wykonuje ten organ lub organ reprezentujący jednostkę organizacyjną na zewnątrz. Natomiast w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy właściwe w sprawach gospodarowania nieruchomościami organy jednostek samorządu terytorialnego mają złożyć w sądach rejonowych wnioski o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości jednostek samorządu terytorialnego – wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu tego prawa. Należy podkreślić to, iż w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność powiatu organem właściwym do złożenia powyższego wniosku jest starosta, natomiast w przypadku nieruchomości, które stanowią własność województwa jest to marszałek województwa.
Wniosek o ujawnienie prawa własności Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego – o którym jest mowa powyżej – sąd rozpoznaje w ciągu miesiąca od dnia jego złożenia.