-
dotacji na świadczenie usług powszechnych w ramach obowiązku ustawowego nałożonego na nią jako operatora publicznego – poprzez uregulowanie tej sprawy w ustawie Prawo pocztowe,
-
używania w działalności dotyczącej świadczenia powszechnych usług pocztowych nazwy „Poczta Polska” oraz zastrzeżonego znaku towarowego oraz oznak z godłem oraz pieczęci urzędowych z wizerunkiem orła i napisem w otoku,
-
stosowania ulgi polegającej na zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym i składkami ZUS wypłacanych listonoszom kwot z tytułu zwrotu kosztów używania własnych pojazdów samochodowych do celów służbowych (obsługi rejonów doręczeń).
Przepisy przyznają operatorom zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych prawa do otrzymywania z budżetu państwa dotacji, gdy świadczenie przez nich tych usług przynosi stratę. Poczta Polska będzie miała większe możliwości pozyskania środków ze źródeł zewnętrznych na finansowanie nakładów inwestycyjnych, tj. komercyjnych kredytów bankowych i emisji obligacji. Zmiana formy prawnej wpłynie też na usprawnienie procesu decyzyjnego. Obecnie niektóre decyzje związane z działalnością gospodarczą nie mogą być podejmowane przez kadrę zarządzającą bez konsultacji z organem nadzorującym, co spowalnia zdolności Poczty Polskiej do szybkiego reagowania na działania konkurencji. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym jedynym operatorem publicznym zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych była „Poczta Polska”. Jednak w 2009 r. planowana jest pełna liberalizacja usług pocztowych w Polsce. „Poczta Polska” będzie musiała wtedy sprostać konkurencji ze strony największych i najlepszych operatorów pocztowych. Przepisy ustawy mają służyć przygotowaniu tej instytucji do wymagań wolnego rynku i przekształcić ją w prężnie działającą konkurencyjną firmę.