W celu przeprowadzenia konkursu minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje pięcioosobową komisję, do której zadań należy w szczególności: sprawdzanie prawidłowości i kompletności zgłoszeń do konkursu, zatwierdzanie testów zawodowych i zadań problemowych oraz wzorców odpowiedzi oraz przeprowadzanie konkursu, a w szczególności zapewnienie jego prawidłowego przebiegu i ustalenie wyników konkursu. Zadaniem Ministra właściwego do spraw finansów publicznych jest powołanie członków komisji spośród przedstawicieli komórek organizacyjnych Ministerstwa Finansów. Przedstawicielem komórki organizacyjnej może być wyłącznie jej dyrektor lub jego zastępca. W skład komisji nie może być powołana osoba, która jest małżonkiem uczestnika konkursu lub jego krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia włącznie albo pozostaje z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości, co do jej bezstronności. W przypadku, gdy powyższe okoliczności zostaną ujawnione po powołaniu komisji, to minister właściwy do spraw finansów publicznych musi dokonać odpowiedniej zmiany w składzie komisji. Czynności komisji dokonane przed zmianą uznaje się za nieważne. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wyznacza i odwołuje przewodniczącego komisji spośród jej członków. Przewodniczący komisji organizuje prace komisji. Jednym z zadań Komisji jest zatwierdzenie testów zawodowych oraz zadań problemowych wraz z wzorcami odpowiedzi. Propozycje pytań do testów zawodowych, zadań problemowych oraz wzorce odpowiedzi opracowują wyznaczone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych komórki organizacyjne Ministerstwa Finansów. Zadania oraz wzorce odpowiedzi mają charakter niejawny.
Konkurs ogłasza minister właściwy do spraw finansów publicznych. Ogłoszenie musi zostać zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów i w miejscu powszechnie dostępnym w jednostkach podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych. Ogłoszenie powinno zawierać w szczególności: określenie stanowiska, na które jest przeprowadzany konkurs, wymagania, od których spełnienia jest uzależnione dopuszczenie uczestnika do konkursu, określenie zakresu wiedzy zawodowej niezbędnej na danym stanowisku oraz określenie wymaganych dokumentów oraz sposobu ich składania, a także termin i miejsce składania dokumentów. Termin złożenia dokumentów nie może być krótszy niż 14 dni od daty opublikowania ogłoszenia o konkursie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
Uczestnik konkursu jest obowiązany do złożenia zgłoszenia do konkursu, kwestionariusza osobowego ze zdjęciem oraz zaświadczenia o aktualnym zatrudnieniu w urzędzie lub organie podległym ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych i odpisów lub potwierdzonych za zgodność z oryginałem, przez osobę upoważnioną w zatrudniającym urzędzie lub organie, kopii dokumentów określających poziom i kierunek wykształcenia. Ponadto uczestnik konkursu musi dołączyć odpisy lub potwierdzone za zgodnością z oryginałem przez osobę upoważnioną w zatrudniającym urzędzie lub organie – kopii świadectw pracy, oświadczenia o niekaraniu zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, a także pisemną zgodę na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych i oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji. Zgłoszenie do konkursu wraz z kompletem dokumentów może zostać złożone osobiście ub przesyłką poleconą z dopiskiem "konkurs na stanowisko …". W razie złożenia dokumentów przesyłką pocztową za datę ich złożenia uważa się datę stempla pocztowego. Jeżeli do zgłoszenia nie zostaną dołączone dokumenty, to komisja wezwie do uzupełnienia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje odmowę dopuszczenia do udziału w konkursie.
Konkurs składa się z dwóch części: sprawdzianu wiedzy zawodowej oraz oceny predyspozycji i zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych. Wiedza zawodowa będzie sprawdzana za pomocą 2 zadań problemowych oraz pisemnego testu zawodowego jednokrotnego wyboru, zawierającego 50 pytań. Zakres tematyczny testu zawodowego obejmuje wybrane zagadnienia prawa konstytucyjnego, materialnego i proceduralnego prawa podatkowego, prawa Unii Europejskiej, prawa administracyjnego, egzekucji administracyjnej, prawa karnego skarbowego, rachunkowości, finansów publicznych, zamówień publicznych, prawa cywilnego i handlowego, prawa pracy, przepisów o służbie cywilnej, organizacji i zarządzania w administracji podatkowej oraz aktualne zagadnienia społeczno-gospodarcze. Natomiast zadania problemowe dotyczą zagadnień prawa podatkowego. Oceny predyspozycji i zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych dokonane zostaną na podstawie wypowiedzi ustnych uczestnika konkursu w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej z członkami komisji. Część konkursu obejmująca sprawdzian wiedzy zawodowej trwa 2 godziny. Warunkiem dopuszczenia do drugiej części konkursu jest otrzymanie, co najmniej 45 punktów, w tym co najmniej 40 punktów z testu zawodowego oraz co najmniej 5 punktów za rozwiązanie zadań problemowych. Predyspozycje i zdolności ogólne oraz umiejętności kierownicze są oceniane w skali od 0 do 30 punktów przez każdego członka komisji. Ocenę stanowi średnia arytmetyczna sumy punktów przyznanych przez wszystkich członków komisji. Konkurs zostanie rozstrzygnięty, jeśli przynajmniej jeden z uczestników uzyska łącznie z obu części konkursu, co najmniej 68 punktów. W terminie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, uczestnik konkursu ma prawo wglądu do dokumentacji konkursowej dotyczącej jego osoby. Listę uczestników konkursu, którzy z obu części uzyskali łącznie, co najmniej 68 punktów, komisja przedstawi niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych. Natomiast, jeśli konkurs nie wyłoni przynajmniej jednego kandydata na stanowisko, na które przeprowadzany jest konkurs, wówczas minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza konkurs ponownie w terminie 30 dni od dnia zakończenia poprzedniego konkursu. Od wyniku konkursu można złożyć odwołanie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych – publicznych terminie 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia. Minister właściwy do spraw finansów publicznych rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. W przypadku uznania odwołania minister właściwy do spraw finansów publicznych umieszcza odwołującego się na liście lub zmienia na niej kolejność zajętych miejsc. Ponadto konkurs może zostać unieważniony przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, jeśli zostanie stwierdzone, że konkurs został przeprowadzony niezgodnie z przepisami rozporządzenia. Konkurs zostaje zakończony ustaleniem przez komisje – w formie uchwały – jego wyniku. O kolejności miejsca zajętego w konkursie zadecyduje suma punktów uzyskanych przez uczestnika w obu częściach konkursu. O wyniku konkursu przewodniczący komisji zawiadamia pisemnie uczestników konkursu w terminie 7 dni od dnia jego zakończenia.