Zgodnie z zaproponowanym brzmieniem art. 2 stanowi, iż ochrona zdrowia psychicznego obejmuje realizację zadań dotyczących w szczególności promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym. Dodatkowo obejmuje realizację zadań dotyczących zapewnienia osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomoc niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym a także kształtowania wobec osób z zaburzeniami psychicznymi właściwych postaw społecznych, a zwłaszcza zrozumienia tolerancji, życzliwości oraz przeciwdziałania ich dyskryminacji. Zadania te należy realizować przez działania określone w Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego.
Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego określa w szczególności okres jego obowiązywania, diagnozę sytuacji i zagrożeń dla zdrowia psychicznego – w tym zróżnicowań regionalnych, cele główne i cele szczegółowe. Ponadto w Programie określono podmioty biorące udział w jego realizacji, sposób realizacji zadań oraz niezbędne działania legislacyjne – w szczególności mające na celu zapewnienie przestrzegania praw osób z zaburzeniami psychicznymi. Do zadań samorządów województw, powiatów i gmin należy prowadzenie działań określonych w Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego. Działania te polegają w szczególności na promowaniu zdrowia psychicznego i zapobieganiu zaburzeniom psychicznym, zapewnieniu osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej, zintegrowanej i dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form pomocy niezbędnych do życia w środowisku społecznym oraz rozwoju badań naukowych i systemów informacji z zakresu ochrony zdrowia psychicznego. Zgodnie z proponowanymi zmianami w realizacji Programu uczestniczyć mają Narodowy Fundusz Zdrowia oraz ministrowie właściwi ze względu na charakter działań określonych w Programie.
Dodatkowo Rada Ministrów ma za zadanie określić w drodze rozporządzenia Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego uwzględniając zagadnienia, takie jak np. okres obowiązywania Programu, cele główne i szczegółowe, oraz biorąc pod uwagę konieczność ochrony praw osób z zaburzeniami psychicznymi. Z kolei minister właściwy do spraw zdrowia ma przedłożyć Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 września każdego roku informację o realizacji działań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w roku poprzednim. Corocznie Rada Ministrów musi złożyć do Sejmu w terminie do dnia 31 października informację o realizacji Programu w roku poprzednim.
Wdrażanie zadań Programu wymaga uwzględnienia ich kosztów w budżecie państwa, budżecie Narodowego Funduszu Zdrowia, jak i w budżetach jednostek samorządu terytorialnego. W związku z tym najwcześniejszy możliwy termin wejścia w życie postanowień ustawy należy przyjąć na styczeń 2009 r.