- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej

    Odnowa i rozwój wsi

    Zgodnie z rozporządzeniem pomoc przyznawana jest gminie, instytucji kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, kościołowi lub innemu związkowi wyznaniowemu oraz organizacji pozarządowej o statusie organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.2)), której cele statutowe są zbieżne z celami działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Pomoc jest przyznawana na operację, która spełnia wymagania określone w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zapewniającą osiągnięcie i zachowanie celów działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem niefinansowaną z udziałem innych środków publicznych, z wyłączeniem przypadku współfinansowania z krajowych środków publicznych będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w ramach Programu Operacyjnego Promesa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, z Funduszu Kościelnego i ze środków własnych jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto Program powinien być realizowany w miejscowości należącej do gminy wiejskiej lub gminy miejsko-wiejskiej – z wyłączeniem miast liczących powyżej 5.000 mieszkańców lub gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5.000 mieszkańców.

    Pomoc będzie przyznawana pod warunkiem, że operacja będzie realizowana w jednym bądź dwóch etapach, a złożenie wniosku o płatność pośrednią, będącą refundacją kosztów kwalifikowalnych przyznawaną po zrealizowaniu pierwszego etapu operacji, nastąpi w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy – w przypadku, gdy etap ten nie jest etapem końcowym. Ponadto musi został spełniony wymóg, aby zakończenie realizacji operacji i złożenie wniosku o płatność ostateczną, będącą refundacją kosztów kwalifikowalnych przyznawaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpiła w terminie 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy – w przypadku operacji realizowanej w dwóch etapach lub 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy – w przypadku operacji realizowanej w jednym etapie nie później jednak niż do dnia 30 czerwca 2015 r.. Ostatni warunek polega na tym, że płatność ostateczna będzie obejmować nie mniej niż 25% łącznej planowanej kwoty pomocy.
    Pomoc jest przyznawana w formie refundacji części, związanych z realizacją operacji, kosztów m.in.: budowy, przebudowy, remontu lub wyposażania obiektów małej architektury, urządzania i porządkowania terenów zielonych, parków lub innych miejsc wypoczynku. Koszty te zostają uznane za koszty kwalifikowane, jeśli zostały poniesione w formie rozliczenia bezgotówkowego, bądź, jeśli zostały poniesione po dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów stanowiących koszty ogólne, nie wcześniej niż dnia 1 stycznia 2007 r. Dodatkowo koszty można uznać za koszty kwalifikowane, jeśli dostawy, roboty budowlane i usługi, związane z realizacją operacji, zostały nabyte w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, a postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało wszczęte po dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy. W przypadku przyznania pomocy, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty kwalifikowalne poniesione przez wnioskodawcę przed dniem zawarcia umowy. Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także koszty w wysokości nieprzekraczającej 10 % pozostałych kosztów kwalifikowalnych, obejmujące koszty przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w tym np. kosztorysów, projektów architektonicznych lub budowlanych.
    Refundacji podlegają koszty kwalifikowalne poniesione przez beneficjenta – w wysokości nieprzekraczającej 75 % tych kosztów – z tym, że dla jednej miejscowości – nie więcej niż 500.000 zł w okresie realizacji Programu. Wysokość pomocy nie może być wyższa niż 500.000 zł, także w przypadku operacji realizowanej w więcej niż jednej miejscowości z tym, że kwotę tę dzieli się proporcjonalnie do kosztów realizacji w każdej z tych miejscowości.
    Właściwy organ samorządu województwa ustala początek terminu składania wniosków o przyznanie pomocy. Należy jednak podkreślić, że termin ten nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podania do publicznej informacji o ustaleniu kryterium regionalnego opartego na mierzalnym wskaźniku i uwzględniającym specyfikę województwa. Termin składania wniosków o przyznanie pomocy nie może być krótszy niż 14 dni i dłuższy niż 60 dni. W terminie tym każdy z wnioskodawców może złożyć jeden wniosek o przyznanie pomocy.
    Postępowanie w sprawie przyznania pomocy prowadzi właściwy organ samorządu województwa. Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy – w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie przyznania pomocy może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną. W przypadku udzielenia upoważnienia wojewódzkiej samorządowej jednostce organizacyjnej właściwy organ samorządu województwa podaje informację o takim upoważnieniu na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego, a ogłoszenie, o którym mowa powyżej jest umieszczane na stronie internetowej tej jednostki. Złożenie wniosku o przyznanie pomocy należy potwierdzić na piśmie. Potwierdzenie musi zawierać datę i godzinę złożenia wniosku, zostać opatrzone pieczęcią urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki oraz podpisane przez osobę przyjmującą ten wniosek. Wniosek o przyznanie pomocy powinien zawierać w szczególności numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany wnioskodawcy, nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy, opis operacji, plan finansowy operacji, informacje o załącznikach, oświadczenia lub zobowiązania wnioskodawcy związane z pomocą oraz zestawienie rzeczowo-finansowe operacji. Do wniosku należy dołączyć wymienione w formularzu tego wniosku załączniki, w tym plan odnowy miejscowości, zawierający w szczególności, charakterystykę miejscowości, w której będzie realizowana operacja, inwentaryzację zasobów służących odnowie miejscowości, ocenę mocnych i słabych stron miejscowości, w której będzie realizowana operacja i pis planowanych zadań inwestycyjnych i przedsięwzięć aktywizujących społeczność lokalną w okresie co najmniej 7 lat od dnia przyjęcia planu odnowy miejscowości, w kolejności wynikającej z przyjętych priorytetów rozwoju miejscowości, z podaniem szacunkowych kosztów ich realizacji. W załączniku do wniosku powinna również znaleźć się uchwała zebrania wiejskiego lub rady dzielnicy, lub rady osiedla w sprawie przyjęcia planu odnowy miejscowości podjętą dla każdej miejscowości, w której będzie realizowana operacja, a w przypadku, gdy w danej miejscowości nie została powołana rada dzielnicy lub rada osiedla – rady miasta, bądź uchwała rady gminy w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości.
    Wypłaty środków finansowych dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Jednak w uzasadnionych przypadkach właściwy organ samorządu województwa może wyrazić zgodę na przeniesienie przez beneficjenta własności lub posiadania nabytych dóbr objętych operacją, jeżeli przeniesienie to nastąpi na rzecz jego jednostki organizacyjnej lub jednostki, która spełnia warunki przyznania i wypłaty pomocy oraz przejmie ona zobowiązania dotychczasowego beneficjenta i zmianę przeznaczenia nabytych przez beneficjenta dóbr, wyremontowanych lub wybudowanych budynków lub budowli w całości lub w części, jeżeli nowy sposób ich wykorzystania nie naruszy celów i zakresu działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem.
     

    ZLEĆ NAM ODZYSKANIE TWOICH PIENIĘDZY / PROWADZENIE SPRAWY / PRZYGOTOWANIE PISMA (więcej szczegółów – http://www.serwisprawa.pl/zlec-sprawe-adwokatowi).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE