Przedmiotowe zmiany wprowadzane niniejszą nowelizacją dotyczą trzech aspektów. Pierwszy z nich dotyczy przekazania spraw związanych z prowadzeniem centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców do kompetencji ministra właściwego do spraw wewnętrznych. W obowiązującym kształcie ustawy kwestie te należały do ministra kierującego działem administracji rządowej – administracja publiczna. Wprowadzane regulacje związane są ze zmianą ustawy o działach administracji rządowej. Drugi z nich dotyczy wprowadzenia mechanizmów związanych z dochodzeniem należnych opłat ewidencyjnych – poprzez dodanie zapisów o stosowaniu odsetek od nieterminowo regulowanych i przekazywanych opłat ewidencyjnych oraz nakładaniu kar pieniężnych. Natomiast ostatni dotyczy umożliwienia weryfikacji zgodności danych z dokumentów z danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, w drodze ich potwierdzenia lub zaprzeczenia.
Projekt nowelizacji zakłada prowadzenie centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców będzie włączone do kompetencji ministra kierującego działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne. Takie rozwiązanie ma na celu uporządkowanie przepisów dotyczących prowadzenia ewidencji. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w swych kompetencjach upoważniony jest m.in. do prowadzenia innych ewidencji, np.: ludności czy paszportowej. Pozostawienie centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców w gestii ministra kierującego działem – administracja publiczna stanowiło w tym zakresie wyjątek, nie znajdujący merytorycznego uzasadnienia. Zmiany w powyższym zakresie dotyczą artykułów regulujących funkcjonowanie centralnej ewidencji pojazdów oraz centralnej ewidencji kierowców. Zważywszy na niemożliwość wprowadzenia jednego zapisu zmieniającego w całej ustawie – Prawo o ruchu drogowym, zastosowane zostało zastąpienie wyrazów „minister właściwy do spraw administracji publicznej” wyrazami „minister właściwy do spraw wewnętrznych”.