Zgodnie ze zmiana przepisu art. 182 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami licencję zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami nadaje się osobie fizycznej, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe, posiada wyższe wykształcenie oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i odbyła praktykę zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Z kolei zaś kolejny znowelizowany przepis art. 187 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami odnosi się do licencji zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami. Według tego przepisu licencję taką nadaje się osobie fizycznej, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe, posiada wyższe wykształcenie oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania nieruchomościami i odbyła praktykę zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami.
Według powyższych zmian wynika, że od dnia 1 stycznia 2008 roku osoby, które spełniają ustawowe wymogi mogą otrzymać licencję zawodową odpowiednio w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania nieruchomościami bez konieczności przystąpienia do egzaminu. W tym celu kandydat powinien złożyć do Ministra Infrastruktury wniosek o nadanie licencji zawodowej. Formularz wniosku znajduje się na tronie internetowej ministerstwa wraz z treścią rozporządzeń wykonawczych do zmienionej ustawy o gospodarce nieruchomościami. Do tego wniosku należy dołączyć dokumenty, które potwierdzą spełnienie wymogów określonych odpowiednio w art. 182 ust. 1 i 187 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz dowód uiszczenia opłaty za postępowanie kwalifikacyjne. Wykaz tych dokumentów zamieszczony zostanie na drugiej stronie formularza wniosku. Złożone wnioski będą podlegały rozpatrzeniu przez Państwową Komisję Kwalifikacyjną, powołaną przez Ministra, która w tym przypadku będzie przeprowadzała postępowanie jednoetapowo, bez udziału kandydata.
Ponadto z dniem 31 grudnia 2007 roku zmieniły się przepisy wykonawcze, które dotyczyły osób, o których mowa w przepisie art. 13 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw w brzmieniu nadanym przepisem ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1827). Wspomniany art. 13 dotyczy kandydatów, którzy nie spełniaj obowiązujących obecnie wymogów ustawowych, ponieważ posiadają jedynie średnie wykształcenie lub pomimo, iż mają wykształcenie wyższy to ukończyły jedynie kurs specjalistyczny, a nie studia podyplomowe. Przepisem art. 9 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. osoby te zostały zobowiązane do złożenia wniosku o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego do dnia 31 grudnia 2007 r. oraz do przejścia z wynikiem pozytywnym postępowania kwalifikacyjnego (w tym zdania egzaminu) do dnia 31 grudnia 2008 r.