- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaSamorząd i administracjaPrawo administracyjneUsuwanie drzew i krzewów z terenu nieruchomości

    Usuwanie drzew i krzewów z terenu nieruchomości

    Wydanie zezwolenia może być uzależnione od przesadzenia drzew lub krzewów w miejsce wskazane przez wydającego zezwolenie albo zastąpienia ich innymi drzewami lub krzewami, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub krzewów. Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:  imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości, tytuł prawny władania nieruchomością, nazwę gatunku drzewa lub krzewu, obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm, przeznaczenia terenu, na którym rośnie drzewo lub krzew, przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzew oraz wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy. Miejscem złożenia wniosku jest wydział ekologii bądź wydział ochrony środowiska lub biuro obsługi interesanta w urzędzie miejskim właściwym ze względu na położenie nieruchomości.

     

    Uwaga!
    Jeśli chcesz szybko i poprawnie przygotować Wniosek o wydanie pozwolenia na wycięcie drzew
    przejdź do formularza »

     

    Posiadacz nieruchomości ponosi opłaty za usunięcie drzew lub krzewów. Opłaty naliczane i pobierane są przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów. Opłaty za usunięcie drzew lub krzewów ustalane zostają w wydanym zezwoleniu. Organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów odracza – na okres 3 lat od dnia wydania zezwolenia – termin uiszczenia opłaty za ich usunięcie, w sytuacji, gdy zezwolenie przewiduje przesadzenie ich w inne miejsce lub zastąpienie innymi drzewami lub krzewami. Jeżeli natomiast przesadzone albo posadzone w zamian drzewa lub krzewy zachowały żywotność po upływie 3 lat od dnia ich przesadzenia albo posadzenia lub nie zachowały żywotności z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości, należność z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów podlega umorzeniu przez organ właściwy do naliczania i pobierania opłat. Opłaty za usunięcie drzew lub krzewów, związane z budową dróg publicznych, pomniejszone zostają o koszty poniesione na tworzenie zadrzewień w miejsce usuniętych drzew lub krzewów, w granicach pasa drogowego.

     

    Opłata za usunięcie drzew ustalona zostaje na podstawie stawki zależnej od obwodu pnia oraz rodzaju i gatunku drzewa. Stawki opłat za usuwanie drzew nie mogą przekraczać za jeden centymetr obwodu pnia mierzonego na wysokości 130 cm:

      1)   270 zł – przy obwodzie do 25 cm;

      2)   410 zł – przy obwodzie od 26 do 50 cm;

      3)   640 zł – przy obwodzie od 51 do 100 cm;

      4)   1.000 zł – przy obwodzie od 101 do 200 cm;

      5)   1.500 zł – przy obwodzie od 201 do 300 cm;

      6)   2.100 zł – przy obwodzie od 301 do 500 cm;

      7)   2.700 zł – przy obwodzie od 501 do 700 cm;

      8)   3.500 zł – przy obwodzie powyżej 700 cm.

    W przypadku, gdy drzewo rozwidla się na wysokości poniżej 130 cm, należy każdy pień potraktować jako odrębne drzewo. Stawka za usunięcie jednego metra kwadratowego powierzchni pokrytej krzewami ustalona została wysokości 200 zł. Natomiast opłata za usunięcie drzew lub krzewów z terenu uzdrowisk, obszaru ochrony uzdrowiskowej, terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz terenów zieleni są o 100 % wyższe.

     

    Nie pobierane są opłaty za usunięcie drzew, na których usunięcie nie jest wymagane zezwolenie, na których usunięcie osoba fizyczna uzyskała zezwolenie na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej lub, jeżeli usunięcie jest związane z odnową i pielęgnacją drzew rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków. Nie zapłacimy również za usunięcie drzew, które zagrażają bezpieczeństwu ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych, ruchu drogowego orz kolejowego albo bezpieczeństwa żeglugi oraz drzew w związku z przebudową dróg publicznych i linii kolejowych. Za drzewa, które posadzono lub wyrosły na nieruchomości po zakwalifikowaniu jej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele budowlane, z terenów zieleni komunalnej, z parków gminnych, z ogrodów działkowych i z zadrzewień, w związku z zabiegami pielęgnacyjnymi drzew i krzewów oraz te, które obumarły lub nie rokują szansy na przeżycie, z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości również nie pobierane są opłaty za ich usunięcie. Ponadto art. 86 ustawy o ochronie przyrody do drzew, za które nie pobierane są opłaty za ich usunięcie zalicza również topole o obwodzie pnia powyżej 100 cm, mierzonego na wysokości 130 cm, nienależących do gatunków rodzimych, jeżeli zostaną zastąpione w najbliższym sezonie wegetacyjnym drzewami innych gatunków, drzewa, jeśli ich usunięcie wynika z potrzeb ochrony roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub ochrony siedlisk przyrodniczych, drzewa z grobli stawów rybnych, a także drzewa, jeśli usunięcie było związane z wykonywaniem i utrzymaniem urządzeń wodnych służących kształtowaniu stosunków wodnych oraz ochronie przeciwpowodziowej w zakresie niezbędnym do wykonania i utrzymania tych urządzeń.

     

    Obowiązek uiszczenia opłaty za wycięcie drzewa przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin uiszczenia opłaty.  Nie można wydać decyzji w sprawie ustalenia wysokości opłaty, jeżeli od końca roku, w którym usunięto drzewa lub krzewy, upłynęło 5 lat.  Uiszczenie opłaty powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca wysokość opłaty stała się ostateczna. W razie nieterminowego uiszczenia opłaty pobierane są odsetki za zwłokę w wysokości odsetek pobieranych za nieterminowe regulowanie zobowiązań podatkowych. Opłaty nieuiszczone w terminie podlegają wraz z odsetkami za zwłokę przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Należy pamiętać o tym, że na wniosek – złożony w ciągu 14 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna – opłatę można rozłożyć na raty lub przesunąć termin jej płatności, na okres nie dłuższy niż 3 lata, jeżeli przemawia za tym sytuacja materialna wnioskodawcy. Decyzje w sprawach rozłożenia opłaty na raty lub przesunięcia terminu płatności podejmuje organ wydający zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów.  Jednakże, jeżeli zaległości płatności rat wyniosą równowartość trzech kolejnych rat, uiszczenie opłaty staje się wymagane w całości.

     

    www.SerwisPrawa.pl

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE