Zgodnie z art. 2 projektu rozporządzenia zasięg terytorialny kolejowego przejścia granicznego obejmuje: rejony kontroli granicznej pociągów na stacji granicznej, w których dokonuje się kontroli granicznej osób, towarów i pociągów oraz odcinek torów kolejowych pomiędzy tymi miejscami, miejscami granicą państwową. Rejony kontroli granicznej pociągów na stacji granicznej oraz na wyznaczonych odcinkach kolejowych przed granicą państwową ustalać będzie właściwy miejscowo wojewoda w porozumieniu z naczelnym dyrektorem właściwego oddziału regionalnego Polskich Kolei Państwowych Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz właściwym komendantem oddziału Straży Granicznej, a w przypadku gdy w przejściu tym wykonywane są czynności w ramach dozoru celnego – także z właściwym dyrektorem izby celnej. Z kolei zasięg terytorialny lotniczego przejścia granicznego obejmuje strefy lotniska, w których dokonuje się kontroli granicznej i kontroli bezpieczeństwa osób, bagaży, towarów i statków powietrznych. Obszar tych stref ustalony zostaje przez właściwego miejscowo wojewodę w porozumieniu z zarządzającym lotniskiem oraz właściwym komendantem oddziału Straży Granicznej – a w przypadku, gdy w przejściu tym wykonywane są czynności w ramach dozoru celnego – także z właściwym dyrektorem izby celnej. Jako kolejny w rozporządzeniu został wymieniony zasięg terytorialny drogowego przejścia granicznego. Obejmuje on rejony przygraniczne, na których odcinki drogowe przecinają granicę państwową, gdzie dokonuje się kontroli granicznej osób, towarów i pojazdów drogowych. Zasięg ten ustalany jest przez właściwego miejscowo wojewodę w porozumieniu z zarządcą drogi doprowadzającej ruch do przejścia granicznej oraz właściwym komendantem oddziału Straży Granicznej, a w przypadku, gdy w przejściu tym wykonywane są czynności w ramach dozoru celnego – także z właściwym dyrektorem izby celnej. Jeśli chodzi o zasięg terytorialny morskiego przejścia granicznego to obejmuje on rejony w portach i przystaniach, w których dokonuje się kontroli granicznej osób, towarów i statków oraz przewożonych nimi środków transportu albo gdzie odbywa się wyładunek lub załadunek towarów na statki bądź przepływ lub postój tych statków. Jest on ustalany przez właściwego miejscowo wojewodę w porozumieniu z właściwym dyrektorem urzędu morskiego i właściwym komendantem oddziału Straży Granicznej oraz właściwym dyrektorem izby celnej. Istnieje również pojęcie zasięgu terytorialnego rzecznego przejścia granicznego, które obejmuje rejony nadbrzeży, przystani lub miejsca postoju statków, w których dokonuje się kontroli granicznej osób, towarów i statków. Zasięg terytorialny rzecznego przejścia granicznego ustala właściwy miejscowo wojewoda w porozumieniu z właściwym dyrektorem okręgowej dyrekcji gospodarki wodnej oraz właściwym komendantem oddziału Straży Granicznej, a w przypadku, gdy w przejściu tym wykonywane są czynności w ramach dozoru celnego – także z właściwym dyrektorem izby celnej.
Zadaniem naczelnika sekcji eksploatacyjnej na stacji granicznej bądź upoważnionego przez niego pracownika tej stacji jest obowiązek poinformowania właściwego komendanta placówki Straży Granicznej, a w przypadku, gdy w przejściu kolejowym wykonywane są czynności w ramach dozoru celnego oraz kontroli sanitarnej, weterynaryjnej i fitosanitarnej – również właściwego naczelnika urzędu celnego, kierownika placówki granicznej kontroli sanitarnej, weterynaryjnej i fitosanitarnej, o planowanym przybyciu, opóźnieniu lub odwołaniu pociągu mającego przekroczyć granicę państwową – niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedniego zawiadomienia. Ponadto są oni zobowiązani do poinformowaniu o przybyciu na granicę państwową dodatkowego pociągu pasażerskiego – najpóźniej na 8 godzin przed jego przybyciem, lub dodatkowego pociągu towarowego mającego przekroczyć granicę państwową – najpóźniej na 2 godziny przed jego przybyciem. Naczelnik sekcji eksploatacji na stacji granicznej, niezależnie od wymaganych zezwoleń innych organów nie może bez zezwolenia funkcjonariusza Straży Granicznej pełniącego służbę w tym przejściu dopuścić do zmiany miejsca postoju pociągu podstawionego i zgłoszonego do kontroli granicznej w kolejowym przejściu granicznym, jak też na odcinku między rejonem kontroli granicznej pociągów na stacji granicznej, a granicą państwową. Może on jedynie dokonać zmiany miejsca postoju pociągu oraz dokonać zatrzymania pociągu – z wyłączeniem obowiązku uzyskania zezwolenia w przypadku wystąpienia sytuacji związanych z klęską żywiołową, bezpośrednim zagrożeniem życia lub zdrowia osób znajdujących się w pociągu lub w terytorialnym zasięgu przejścia granicznego. O zmianie miejsca postoju pociągu oraz awaryjnym zatrzymaniu pociągu na odcinku – są oni tj. naczelnik sekcji eksploatacyjnej lub upoważniony przez niego pracownik tej stacji – zobowiązani do niezwłocznego powiadomienia właściwego komendanta placówki Straży Granicznej, a w przypadku gdy w przejściu tym wykonywane są czynności w ramach dozoru celnego – także właściwego naczelnika urzędu celnego, oraz zapewnić, aby pasażerowie nie wsiadali i nie wysiadali z pociągu do chwili przybycia funkcjonariuszy Straży Granicznej pełniących służbę w przejściu granicznym lub rozpoczęcia kontynuowania jazdy, z wyjątkiem przypadków, w których zaistniało zagrożenie życia lub zdrowia ludzkiego. Zarząd, kapitan lub bosmanat portu są zobowiązani do poinformowania komendanta placówki Straży Granicznej oraz naczelnika urzędu celnego, a w przypadku gdy w przejściu morskim wykonywane są czynności w ramach kontroli sanitarnej, weterynaryjnej i fitosanitarnej – również właściwego kierownika placówki granicznej kontroli sanitarnej, weterynaryjnej i fitosanitarnej, o każdorazowym planowanym zawinięciu do polskiego portu statku z zagranicy oraz o zamierzonym wypłynięciu za granicę statku przebywającego w polskim porcie – najpóźniej na dwie godziny przed zawinięciem lub wypłynięciem oraz o zamierzonej zmianie dotychczasowego miejsca postoju w porcie statku – niezwłocznie po podjęciu takiej decyzji lub uzyskaniu takiej informacji. Kapitan statku zgłoszonego do kontroli granicznej w przejściu morskim jest zobowiązany przedstawić funkcjonariuszowi Straży Granicznej pełniącemu służbę w tym przejściu listę załogi oraz listę pasażerów – o ile są one wymagane, a także dokumenty statku oraz udostępnić pomieszczenia statku do kontroli i udzielić niezbędnej pomocy w przeprowadzeniu kontroli granicznej. Z kolei osoby zarządzające lotniskiem są zobligowani do poinformowania placówki Straży Granicznej oraz naczelnika urzędu celnego, a w przypadku, gdy w przejściu lotniczym wykonywane są czynności w ramach kontroli sanitarnej, weterynaryjnej i fitosanitarnej – również właściwego kierownika placówki granicznej kontroli sanitarnej, weterynaryjnej i fitosanitarnej o planowanym przylocie, odlocie, opóźnieniu lub odwołaniu samolotu startującego z lotniska. Takie informacje powinny być przekazywane w formie rozkładu dobowego, w dniu poprzedzającym, a w przypadkach dotyczących odwołań rejsów, ich opóźnień lub rejsów dodatkowych, w formie uzgodnionej przez zarządzającego lotniskiem z komendantem placówki Straży Granicznej oraz naczelnika urzędu celnego – z wyprzedzeniem umożliwiającym przygotowanie służb do kontroli i odprawy granicznej. Dowódca jednostki wojskowej, dowódca okrętu wojennego lub zespołu okrętów oraz dowódca wojskowego statku powietrznego są obowiązani zawiadomić z 24-godzinnym wyprzedzeniem najbliższego komendanta placówki Straży Granicznej, naczelnika urzędu celnego oraz kierownika placówki granicznej kontroli sanitarnej, weterynaryjnej i fitosanitarnej o przybyciu z zagranicy lub zamierzonym przekroczeniu granicy państwowej przez osoby nienależące do załogi lub przesyłki w celu poddania tych osób, statku lub ładunku kontroli.