- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesJak założyć własną firmę?

    Jak założyć własną firmę?

    Aby rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej należy przede wszystkim dokonać niezbędnych czynności związanych z jej zarejestrowaniem. Działalność gospodarczą rejestruje się we właściwym dla miejsca zamieszkania urzędzie gminy.

     

    CZYNNOŚCI NIEZBĘDNE DO ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

    1. Złożenie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej w urzędzie miasta / gminy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Obecnie urząd przesyła nasze zgłoszenie do GUS, który nada nam właściwy nr REGON. Dotyczy to także zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej składa się na formularzu EDG-1.
    2. Wyrobienie pieczątki firmowej. Pieczątka winna zawierać firmę (nazwę jaką obraliśmy dla prowadzenia działalności gospodarczej wraz z nazwiskiem i imieniem), adres siedziby (najczęściej będzie to adres zamieszkania), nr REGON oraz NIP.
    3. Założenie rachunku bankowego. Należy pamiętać, że dla firmy musi być to rachunek bieżący. Dla założenia rachunku bankowego musimy mieć co najmniej zaświadczenie o wpisie działalności gospodarczej lub zaświadczenie o nadaniu nr REGON. Każdy z banków ma własne odrębne procedury związane z zakładaniem rachunku bankowego, stąd warto sprawdzić, gdzie i jakie dokumenty są wymagane. Warto także zapoznać się z opłatami za prowadzenie rachunku, za wykonane przelewy a także z innymi opłatami jakimi bank będzie nas obciążał (są one różne w bankach).
    4. Zgłoszenie w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy (osoby fizycznej) lub ze względu na siedzibę (spółki). Jeżeli złożymy wniosek na formularzu EDG-1, w urzędzie skarbowym będziemy musieli jedynie złożyć zgłoszenie dotyczące podatku VAT, jeżeli chcemy być podatnikiem tego podatku. W tym celu należy złożyć formularz VAT-R. Zgłoszenie VAT-R wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty w kwocie 170 zł.
    5. Zgłoszenie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych właściwym ze względu na miejsce siedziby działalności.
    6. Dodatkowo, jeżeli wykonywana działalność wymaga posiadania koncesji / zezwolenia / odpowiednich uprawnień, osoba prowadząca tego typu działalność ma obowiązek posiadania wymaganych dokumentów. Również jeżeli wykonywana działalność jest działalnością regulowaną,. Osoba prowadząca tego rodzaju działalność zobowiązana jest posiadać wpis do odpowiedniego rejestru. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami – za wydanie koncesji / zezwolenia / za wpis do odpowiedniego rejestru. Wysokość opłat zazwyczaj określona jest w przepisach odnoszących się do określonego rodzaju działalności wymagających zezwoleń/koncesji/wpisów do rejestru. Niezbędny czas – uzależniony od rodzaju wymaganych dokumentów i trybu przyznawania zezwoleń / koncesji / dokonywania wpisów.

     

     

    INSPEKCJA PRACY I SANEPID

    Jak już wyżej wskazaliśmy osoby rozpoczynające jednoosobową działalność gospodarczą nie maja obowiązku zgłoszenia rozpoczęcia działalności gospodarczej do inspekcji pracy i sanepidu. Obowiązek ten powstaje u przedsiębiorców, którzy:

    • z chwila rozpoczęcia działalności będą zatrudniali pracowników,
    • jeżeli osoba prowadząca działalność gospodarczą w późniejszym czasie zatrudni pracownika / pracowników, wówczas w terminie 30 dni od dnia zatrudnienia ma obowiązek zgłoszenia tego faktu do właściwego inspektora pracy i inspektora sanitarnego

     

    KAPITAŁ NA ZAŁOŻENIE WŁASNEJ FIRMY

    Przy zakładaniu jednoosobowej działalności gospodarczej przez osobę fizyczną przepisy prawa nie wymagają posiadania kapitału początkowego (inaczej jest w przypadku spółek kapitałowych). Wysokość posiadanego kapitału na rozpoczęcie działalności zależy od jej rodzaju np. zakład fryzjerski będzie wymagał wyższych nakładów kapitałowych niż prowadzenie działalności gospodarczej związanej np. z usługami sprzątania w mieszkaniu lub firmie klienta. Rozpoczynając działalność gospodarczą można skorzystać z wielu różnych programów wspierających dla aktywizacji zawodowej. O programy takie należy pytać w Powiatowym Urzędzie Pracy lub w punktach informacyjnych zlokalizowanych w urzędzie miasta / gminy.

     

    .

    Aby ocenić, jak duży kapitał będzie potrzebny na początek, należy oszacować wstępne koszty uruchomienia działalności gospodarczej obejmujące zwykle:

    • koszty zezwoleń i koncesji (jeśli są wymagane)
    • koszty dzierżawy lub wynajmu pomieszczeń oraz ich adaptacji
    • koszty zakupów środków trwałych (w tym maszyn i urządzeń, środków transportu, wyposażenie biura, komputerów, oprogramowania i innych)
    • wydatki na początkową promocję mającą na celu poinformowanie klientów o rozpoczęcia funkcjonowania
    • inne koszty, ściśle uzależnione od charakteru działalności i wielkości nowej firmy.

     

    Dodatkowo należy pamiętać, że będziemy ponosić także bieżące koszty działalności. Do kosztów tego typu należą przede wszystkim:

    • płace zatrudnionych pracowników
    • koszty wynajmu lub użytkowania biura
    • koszty obsługi księgowej ew. prawnej
    • materiały wykorzystane do produkcji wyrobów (w przypadku firmy o charakterze produkcyjnym) lub świadczenia usług
    • koszty działalności promocyjnej, reklamowej
    • inne koszty mające na celu utrzymanie sprawnego funkcjonowania firmy

    Biorąc pod uwagę konieczne wydatki, osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą sama musi określić jaki kapitał będzie niezbędny na start, trudno jest wskazać przybliżoną kwotę, ponieważ uzależnione to jest od specyfiki branży, w jakiej przedsiębiorca zamierza działać.

     

     

    Prowadząc własną firmę, każdy ma bezpośredni wpływ na zakres i czas jaki poświęca dla jej prowadzenia. W początkowym okresie prowadzenia działalności gospodarczej wymagane jest większe zaangażowanie w bezpośrednie, operacyjne działanie. Z biegiem czasu rozwijając działalność gospodarczą będzie można sobie pozwolić na skupienie się w większym zakresie na zarządzaniu, pozyskiwaniu klientów, przekazując część obowiązków współpracownikom. Obecnie wiele kwestii związanych z prowadzeniem działalności można powierzyć wyspecjalizowanym w tym firmom. Można np. wynająć wirtualny magazyn, gdzie będzie składowany nasz towar i będzie on tam pakowany i wysyłany do klientów. Można także wynająć wirtualne biuro, gdzie będziemy mieć nawet sekretarkę. Praktycznie rzecz biorąc nasz firma dziś może się mieścić w teczce, a dokładniej rzecz biorąc w samochodzie. Dotyczy to zwłaszcza różnego rodzaju handlowców, którzy głównie biznes prowadzą u klientów a większość spraw załatwiają przez telefon.

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE