- Reklama -
czwartek, 2 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoReklamacja towaru zakupionego w sklepie

    Reklamacja towaru zakupionego w sklepie

    Odpowiedzialność sprzedawcy

    Ustawa o sprzedaży konsumenckiej wyłącza przepisy Kodeksu Cywilnego dotyczące rękojmi i gwarancji w umowie sprzedaży, zastępując w stosunkach z konsumentami własną regulacją. Pojęcie wadliwości towaru zastąpione zostało szerszym
    – tzw. niezgodnością towaru z umową.

    Nie daj się zmylić twierdzeniom sprzedawców, że z reklamacją należy zwracać się bezpośrednio do producenta! Sprzedawca ponosi wobec konsumenta odpowiedzialność za towar, który mu wydał. Jest to odpowiedzialność za tzw. niezgodność towaru z umową. Występuje ona w sytuacji, kiedy towar:

    1. nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru;
    2. nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru;
    3. nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju;
    4. nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela oraz osoby, która wprowadza towar konsumpcyjny do obrotu krajowego w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, osoby, która podaje się za producenta przez umieszczenie na towarze swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego (w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować);
    5. nie został prawidłowo zamontowany i uruchomiony, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży;
    6. nie posiada innych cech, które zostały uzgodnione w konkretnej umowie lub które powinien posiadać na podstawie umowy, ustalonych zwyczajów i zasad współżycia społecznego (doktryna uzupełnia w taki sposób niepełną definicję ustawową).

     

    Gdy kupiliśmy towar niezgodny z umową, powinniśmy złożyć reklamację u sprzedawcy. Jeśli sprzedawca udzielił nam gwarancji mamy wybór – skorzystać z uprawnień ustawowych, tj. złożyć reklamację u sprzedawcy czy skorzystać z uprawnień określonych umową gwarancji. Warto jednak pamiętać, że w przypadku reklamacji składanej na podstawie ustawy o sprzedaży konsumenckiej to konsument decyduje o wyborze uprawnienia, żądając nieodpłatnej naprawy albo wymiany na nowy. Inaczej jest w przypadku gwarancji. Wówczas to gwarant podejmuje decyzję o wyborze naszego uprawnienia!

     

     

    Przez jaki okres możemy reklamować towar?

     

    Reklamację możemy złożyć w ciągu 2 lat od wydania towaru. Należy jednak pamiętać, że zawiadomienie o tym, że chcemy reklamować towar należy złożyć sprzedawcy przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru, inaczej utracimy uprawnienia związane z reklamacją.

     

    PAMIĘTAJ!!! Z reklamacją nie warto czekać! W przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem 6 miesięcy od wydania towaru automatycznie przyjmuje się, że istniała ona już w chwili wydania, co zdecydowanie ułatwia konsumentowi realizację jego praw.

     

     

    Co napisać w reklamacji

     

    Reklamacja może być złożona w każdej formie: pisemnie, ustnie, telefonicznie, również emailem. Jednak dla celów dowodowych najlepsza jest forma pisemna lub zgłoszenie ustne, gdy sprzedawca pisemnie potwierdzi przyjęcie takiego zgłoszenia. Warto pamiętać o zachowaniu złożonej sprzedawcy kopii reklamacji. Reklamacja powinna zawierać takie informacje, jak: data zgłoszenia, określenie sprzedawcy i kupującego, określenie towaru, który reklamujemy oraz opisanie niezgodności (wad), a także jakie mamy roszczenia, tzn. co wybieramy, naprawę towaru czy wymianę na nowy.

     

     

    W reklamacji możesz żądać:

    • doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo,
    • wymiany zakupionego towaru na nowy,

    chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.  

     

    Nieodpłatna naprawa i wymiana oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

    Jeżeli wymiana lub naprawa są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, kupujący ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; Jednak nie można odstąpić od umowy, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

     

     

    W jakim terminie sprzedawca powinien ustosunkować się do reklamacji?

     

    Sprzedawca ma 14 dni (kalendarzowych nie roboczych) na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli nie zrobi tego w terminie, uważa się, że uznał żądanie reklamacji za uzasadnione.

     

    Prawo zwrotu zakupionego towaru

    Prawo zwrotu towaru do sklepu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Możemy umówić się ze sprzedawcą, że gdy zakupiony przedmiot nie będzie nam pasował, po prostu go zwrócimy. Warto jednak dokładnie sprawdzić warunku zwrotu towaru, czy sprzedawca odda nam pieniądze czy tylko wymieni towar na inny w tej samej cenie.

     

    Podstawa prawna:

    1)    Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz.U. Nr 141, poz. 1176);

    2)    Ustawa kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 93).

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE