Założenia do projektu zmian w ustawie zostały przyjęte przez Radę Ministrów dokładnie 20 listopada 2012 r. Nowelizacja została niejako wymuszona stosowaniem przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów w praktyce przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przedsiębiorców, a także poprzez doświadczenie innych państw europejskich w tej materii.
Pierwszą znaczącą zmianą jest dwuetapowe postępowanie w sprawach z zakresu koncentracji podmiotów gospodarczych. W obowiązującym jeszcze stanie prawnym powyższe postępowanie jest jednoetapowe niezależnie od stopnia skomplikowania danej sprawy i trwa dosyć długo, bo aż 2 miesiące. Nowelizacja ma uprościć całą procedurę, dzieląc sprawy koncentracji wg ich poziomu trudności. W pierwszym etapie, trwającym maksymalnie 30 dni, będą rozpatrywane sprawy dotyczące koncentracji, które nie są zbyt skomplikowane i nie budzą wątpliwości. Transakcje dużo trudniejsze będą przechodziły do drugiego etapu, przy czym ich rozpatrzenie powinno być zrealizowane w ciągu 4 miesięcy. Zmiana ma n celu usprawnienie całej procedury, zwłaszcza w stosunku do przedsiębiorców, którzy w materii koncentracji podmiotów gospodarczych nie przewidują skomplikowanych transakcji.
Kolejną nowością jest wprowadzenie instytucji o nazwie competition concern, która jest niczym innym jak warunkową zgodą lub zakazem koncentracji wydawanym przez UOKiK w skomplikowanych sprawach transakcyjnych. Ma to na celu określenie przewidywalnego ostatecznego rozstrzygnięcia w danej sprawie, tak aby zainteresowani przedsiębiorcy wiedzieli już na wstępnym etapie procedury jakie będzie najprawdopodobniejsza decyzja w ich sprawie. Jednocześnie przedsiębiorcy będą mogli przygotować się z dużym wyprzedzeniem na odparcie ewentualnych zarzutów UOKiK w końcowej decyzji. Dodatkowo Urząd proponuje utajnienie części decyzji, która dotyczyłaby terminu wykonania nałożonego warunku w sytuacji, gdy wydana zostanie warunkowa zgoda na koncentrację.
Kolejną nowością jest wprowadzenie rozszerzonego programu łagodzenia kar leniency. Jego zadaniem jest umożliwienie uczestnikowi niedozwolonego porozumienia uniknięcia lub obniżenia sankcji finansowej w zamian za współpracę z UOKiK poprzez informowanie o zmowie. Powyższy przywilej będzie dotyczył każdego przedsiębiorcy, a nie jak ma to miejsce obecnie, wyłącznie podmiotu, który jako pierwszy poinformował Urząd o niedozwolonych praktykach. Po wprowadzeniu zmian do ustawy odpowiedzialności finansowej będzie również podlegać udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję osób sprawujących funkcję kierownicze lub wchodzących w skład organu zarządzającego przedsiębiorstwem (maksymalnie 500 tys. Euro).
Ustawodawca chce wprowadzić także środki zaradcze, które będą określane przez Urząd i kierowane dla przedsiębiorcy w konkretnej sprawie. Kompetencje wskazywania konkretnych działań dla przedsiębiorcy będą przysługiwały Prezesowi UOKiK – chodzi tu przede wszystkim o materię usuwania skutków naruszeń ustawy lub zaprzestania niedozwolonej praktyki.