- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesPoprawa standardu obsługi pasażerów w przewozach regionalnych

    Poprawa standardu obsługi pasażerów w przewozach regionalnych

    Zaprojektowane przepisy tworzą podstawy prawne i tryb okresowej pomocy samorządom województw, w latach 2009 – 2015. Łączna pomoc roczna dla województw wyniesie 100 mln zł, za wyjątkiem roku 2009, kiedy pomoc wyniesie 200 mln zł. Środki, o których mowa w projekcie ustawy mogą zostać przeznaczone na cele inwestycyjne tj. zakup i modernizacja, jak i operacyjne, czyli naprawy pojazdów kolejowych. Przepisy projektu przewidują, iż te dodatkowe środki będą pochodziły z opłaty paliwowej, której podział pomiędzy Krajowy Fundusz Drogowy i Fundusz Kolejowy będzie w latach 2009 – 2015 inny niż obowiązujący dotychczas. Dlatego też w roku 2009 Krajowy Funduszu Drogowy będzie pomniejszony o kwotę 200 mln zł, a Fundusz Kolejowy zostanie powiększony o te kwotę, a w latach 2010 – 2015 o kwotę 100 mln zł na rzecz Funduszu Kolejowego. Środki te województwa otrzymają w równych częściach.
     
    W nowelizowanej ustawie o Funduszu Kolejowym określona została procedura przyznawania środków samorządom województw i ich wydatkowania. Zobowiązuje się samorządy województw do składania do ministra właściwego do spraw transportu projektów planów rzeczowo – finansowych wydatkowania środków oraz do składania sprawozdań z wydatkowania środków. Ministrowi nadano prawo zgłoszenia zastrzeżeń do przedkładanych przez województwa projektów tych planów, jeśli planuje się w nich przeznaczenie środków na inne cele niż określone w ustawie.
     
    Województwa maja obowiązek uwzględnienia zastrzeżeń zgłoszonych przez ministra. Jeśli nie uwzględnia, minister przyjmuje plan rzeczowo – finansowy z pominięciem zadań niezgodnych z celami ustawowymi. Natomiast nie złożenie w terminie sprawozdania z
    wykorzystania środków w poprzednim roku budżetowym skutkuje wstrzymaniem wypłat do czasu przekazania tych dokumentów ministrowi. Środki Funduszu, które nie zostaną wydane w danym roku budżetowym pozostają do dyspozycji województwa w następnych latach, niemniej jednak musza zostać wykorzystane do końca 2016 r. Jeśli nie zostaną wykorzystane podlegają zwrotowi na rachunek Funduszu Kolejowego.
     
    Od 2010 r. dodatkowym źródłem dofinansowania kolejowych przewozów samorządowych maja być zwiększone udziały województw we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) z 14,0 do 14,75%. Z tego tytułu województwa będą zyskiwać rocznie po ok. 0,3 mld zł. Środki te województwa przeznacza na pokrycie straty operacyjnej, innych kosztów oraz udziału własnego PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. w finansowaniu programu zakupu i modernizacji pojazdów kolejowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2007-2013.
     
    www.SerwisPrawa.pl
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE