Zgodnie z treścią art. 125 KSH, spółką komandytowo-akcyjną jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.
Pierwszą czynnością potrzebną do prawidłowego zarejestrowania przedmiotowej spółki jest podpisanie jej statutu. Powinien on przybrać formę aktu notarialnego – konieczna zatem będzie wizyta u notariusza. Osoby podpisujące statut są założycielami spółki. Statut powinni podpisać co najmniej wszyscy komplementariusze. Statut spółki komandytowo-akcyjnej powinien zawierać:
- Firmę i siedzibę spółki;
- Przedmiot działalności spółki;
- Czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony;
- Oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego komplementariusza oraz ich wartość;
- Wysokość kapitału zakładowego, sposób jego zebrania, wartość nominalną akcji i ich liczbę ze wskazaniem, czy akcje są imienne, czy na okaziciela;
- Liczbę akcji poszczególnych rodzajów i związane z nimi uprawnienia, jeżeli mają być wprowadzone akcje różnych rodzajów;
- Nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) komplementariuszy oraz ich siedziby, adresy albo adresy do doręczeń;
- Organizację walnego zgromadzenia i rady nadzorczej, jeżeli ustawa lub statut przewiduje ustanowienie rady nadzorczej.
Następnym krokiem jest zarejestrowanie spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym. Pamiętajmy, że zgłoszenia spółki do KRS może dokonać każdy komplementariusz – w tym celu należy prawidłowo wypełnić właściwe formularze (podstawowy KRS-W2; KRS-WK – określenie sposobu reprezentacji przez wspólników spółki komandytowej; KRS-WM – określenie przedmiotu działalności spółki; KRS-WB – określenie danych dotyczących rejestracji komplementariuszy spółki komandytowo-akcyjnej; KRS-WG – emisja akcji). Bardzo ważne jest dołączenie do formularzy rejestrowych następujących dokumentów:
- Statutu spółki;
- Aktów notarialnych o objęciu akcji;
- Oświadczeń wszystkich komplementariuszy, że wymagane statutem wpłaty na akcje oraz wkłady niepieniężne zostały dokonane zgodnie z prawem;
- Dokumentu stwierdzającego ustanowienie rady nadzorczej (jeżeli jest ona wymagana) z wyszczególnieniem jej wkładu osobowego;
- Zezwolenia lub dowodu zatwierdzenia statutu przez właściwy organ władzy publicznej, jeżeli są one wymagane do powstania spółki;
- Oświadczeń złożonych przez komplementariuszy w formie aktu notarialnego na okoliczność wysokości objętego kapitału zakładowego spółki, w sytuacji gdy statut określił wysokość tego kapitału "widełkowo";
- Uwierzytelnionych notarialnie albo złożonych przed sędzią wzorów podpisów komplementariuszy, niewyłączonych od prawa reprezentacji spółki, a także wzorów podpisów prokurentów.
Ostatnim krokiem w procedurze rejestracyjnej spółki komandytowo – akcyjnej jest zgłoszenie jej w Urzędzie Skarbowym oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. W przypadku pierwszego z powyższych urzędów, potrzebne nam będą następujące formularze:
- Formularz VAT-R;
- Formularz VAT-6 (w przypadku wyboru zwolnienia z VAT);
- Formularz NIP-2;
- Dane z wpisu do Rejestru Sądowego i REGON, dane o koncie bankowym – potrzebne do wypełnienia VAT-R, VAT-6 i NIP;
- Oświadczenie wskazujące osobą odpowiedzialną za naliczanie i odprowadzanie podatków w spółce.
Jeżeli chodzi zaś o zgłoszenie do ZUS, wypełniamy:
- Formularz ZUS ZPA – Zgłoszenie płatnika składek – osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej
- Jeżeli płatnik składek posiada więcej niż jeden rachunek bankowy, a także gdy adres prowadzenia działalności jest inny niż adres siedziby, firmy wypełniają dodatkowo formularze: ZUS ZBA „Informacja o numerach rachunków bankowych płatnika składek” i ZUS ZAA „Adresy prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek”.