Spis treści
Zawieszenie działalności
Zwrot ulgi na kasę fiskalną może wiązać się z zawieszeniem działalności gospodarczej. Na początek kilka słów o samym zawieszeniu.
To przedsiębiorca decyduje o okresie zawieszenia, określa również miesiąc jego „startu”. Samo zawieszenie może trwać od 1 miesiąca aż do 2 lat. Jeżeli w tym czasie firma nie zostanie odwieszona, zostanie usunięta z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Jak, do powyższej sytuacji, ma się ewidencjonowanie na kasie fiskalnej? W przypadku zawieszenia działalności, praca kasy fiskalnej również zostaje zawieszona. Mówiąc inaczej, zawieszenie działalności gospodarczej nie jest równoznaczne z likwidacją kasy fiskalnej, to czasowe zaprzestanie sprzedaży na niej.
Co ze zwrotem ulgi na kasę?
Kwota, którą odliczono przy zakupie kasy fiskalnej, musi zostać zwrócona do urzędu skarbowego w kilku przypadkach. Zwrotu ulgi należy dokonać, jeżeli w ciągu 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania przedsiębiorca (zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT):
- zaprzestanie jej używania lub nie dokona w obowiązującym terminie zgłoszenia do obowiązkowego przeglądu technicznego,
- zaprzestanie działalności,
- zlikwiduje działalność,
- ogłosi upadłość,
- dokona sprzedaży przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),
- dokona odliczenia z naruszeniem przepisów.
Zdarzenia losowe
Przedsiębiorca nie zawsze jest winien zaprzestania pracy kasy fiskalnej. Może ona przestać spełniać swoją funkcję w przypadku np. kradzieży lub pożaru. Wówczas należy dokonać zwrotu ulgi otrzymanej na zakup sprzętu. Co więcej, § 17 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14. 03. 2013 r. w sprawie kas rejestrujących, mówi że „w przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży, podatnik niezwłocznie powiadamia o tym naczelnika urzędu skarbowego oraz dołącza potwierdzenie zgłoszenia kradzieży, wydane przez organy ścigania”.
Przegląd kasy i likwidacja działalności
Przegląd kasy fiskalnej w czasie zawieszenia działalności gospodarczej jest obowiązkowy. Jego niedopilnowanie skutkuje zwrotem ulgi otrzymanej na zakup kasy. Przeglądu należy dokonywać co 2 lata, można oczywiście częściej.
Użytkowników kas fiskalnych, którzy likwidują działalność, obowiązują pewne procedury. Wynikają one z § 15 ust. 1 wspomnianego już rozporządzenia. W związku z powyższym, podatnik jest zobowiązany do:
- wykonania raportu fiskalnego dobowego i raportu fiskalnego okresowego,
- złożenia, w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym, wniosku do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,
- złożenia wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,
- dokonania, przy pomocy serwisanta kasy, odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.