Spis treści
Wolimy kupować prezenty „standardowe” niż oryginalne
Nie ma złotej recepty na to, jak kupić idealny prezent. Szereg „cennych” rad płynie z tzw. prasy bulwarowej, w której przedstawia się propozycję prezentowe, składające się głównie z ofert sponsorów czy reklamodawców. Standardem stało się, ze kupujemy perfumy, płyty CD, drobną elektronikę czy przysłowiowy krawat dla taty. Często wolimy kupić prezent bezpieczny niż oryginalny w obawie, że nie trafimy w gust obdarowanego. Większość Polaków wyznaje zasadę, że skoro musi już wydać pieniądze, to niech to będzie coś praktycznego, ponieważ nawet jeśli się obdarowanemu nie spodoba, to na pewno mu się przyda. I takim właśnie sposobem pod choinką znajdujemy zestawy akcesoriów do makijażu, krawaty czy komplet skarpetek. W ostatnich latach tradycyjny prezent zastępowała też dość często koperta z pieniędzmi, która miała pozwolić obdarowanemu dostać to, czego naprawdę pragnie. Naprzeciw owemu zjawisku wyszły jednak sieci handlowe, oferujące swoim klientom możliwość zakupu bonu podarunkowego, który pięknie opakowany i ozdobiony choinką czy Mikołajem miał stanowić antidotum na dylematy osób zatroskanych faktem konieczności zakupu prezentu, zaś samym sprzedawcom dawał gwarancję popytu na ich towary. Wiadomo przecież, że obdarowany bonem na pewno do sklepu przyjdzie i „coś” sobie wybierze. A może jednak warto przełamać dotychczasową tradycję i zamiast nudnych, sztampowych prezentów, które kupujemy co roku, należy kupić naszym bliskim coś szalonego i wystrzałowego? Taki prezent może wnieść wiele radości i wbrew pozorom wcale nie musi się wiązać z wyrzucaniem pieniędzy w błoto.
Czy prezenty możemy zwrócić?
Prawo dopuszcza w określonych sytuacjach zwrot zakupionych przez nas towarów. Dotyczy to tak zwanej sprzedaży na odległość, czyli na przykład za pośrednictwem sklepów internetowych.
Jak wskazuje art. 7 i art. 10 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne). W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty. Termin dziesięciodniowy, w którym konsument może odstąpić od umowy, liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia.
Jak wynika z powyższego, prawo odstąpienia od umowy przysługuje tylko w przypadku umowy sprzedaży, która została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa.
Kupowanie w Internecie prezentów na ostatnią chwilę ma swoje dobre strony
Jak wyżej wskazano, w przypadku umów zawieranych przez konsumentów na odległość, istnieje prawo złożenia oświadczenia o odstąpieniu. Należy jednak pamiętać, że można tego dokonać w ściśle określonym terminie, to jest w ciągu 10 dni. Tym samym, gdy kupimy prezent, na przykład w sklepie internetowym i rzecz ta zostanie nam wydana tuż przed świętami, to możliwa jest sytuacja, w której zwrócimy nietrafiony prezent, gdy ten nie spodoba się obdarowanemu. Od 25 grudnia, dla umów zawartych po tej dacie, termin na odstąpienie będzie wynosił 14 dni.
Podstawa prawna:
Art. 2, art. 7, art. 10 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U.2012.1225)