Spis treści
Niezgodność towaru z umową
Niezgodność towaru z umową obejmuje:
- wady fizyczne rzeczy, np. rozklejona podeszwa w bucie,
- niekompletność, np. brak ładowarki do telefonu komórkowego,
- brak właściwości o jakich zapewniają reklamy bądź sprzedawca, np. klej nie skleja deklarowanych przez producenta materiałów,
- przypadki gdy nabyta rzecz nie nadaje się do tego, do czego jest zwykle używana, np. mrozoodporne płytki nie są odporne na niskie temperatury,
- nieprawidłowy montaż.
W przypadku, gdy konsument zakupi w sklepie towar, który okaże się niezgodny z umową, to może w ciągu dwóch lat od zakupu złożyć do sprzedawcy reklamację żądając jego naprawy albo wymiany na nowy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów cały czas monitoruje rynek sprzedaży konsumenckiej badając na przykład regulaminy sklepów. Wydane w ostatnim czasie decyzje niestety nadal świadczą o tym, że nie wszyscy handlowcy znają prawo, bowiem np. w ulotce informacyjnej dołączanej do towarów zakupionych w sieci sklepów odzieżowych znalazło się zastrzeżenie, że reklamacji podlegają wyłącznie ukryte wady fabryczne, które powstały z przyczyn techniczno–materiałowych. Z kolei według regulaminu innego przedsiębiorcy, odpowiedzialność sprzedawcy była ograniczona tylko do zakresu wyznaczonego przez producenta. Urząd zakwestionował oczywiście praktyki tych przedsiębiorców z uwagi na to, że odpowiedzialność sprzedawcy za oferowany towar obejmuje nie tylko ukryte wady fabryczne czy usterki określone przez producenta. Należy stanowczo wskazać, że konsument ma prawo złożyć reklamacje zawsze, gdy nabyty towar posiada wady.
Termin na złożenie reklamacji
Jeden z działających w Internecie sklepów internetowych zastrzegał, że ewentualne reklamacje należy składać niezwłocznie po otrzymaniu produktu i stwierdzeniu niezgodności. Inny z kolei przedsiębiorca wymagał, aby ewentualną reklamację zgłosić w ciągu 3 dni od stwierdzenia usterek. Oczywiście Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował praktyki tych przedsiębiorców, bowiem zgodnie z obowiązującym prawem na złożenie reklamacji wadliwego towaru konsument ma 2 miesiące od wykrycia usterki. Co do terminów związanych z reklamacją, należy również wskazać na inny przykład, dotyczący naruszania przez przedsiębiorców terminów dotyczących reklamacji, a mianowicie zastrzeżenie, że w przypadku żądania naprawy termin na rozpatrzenie reklamacji wynosi 21 dni. Natomiast zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca powinien odpowiedzieć na reklamację w terminie 14 dni. Brak odpowiedzi jest – zgodnie z przepisami traktowany jako uznanie reklamacji przez przedsiębiorcę.
Brak paragonu – czy to naprawdę problem?!
Jak wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jedna sieć sklepów zastrzegała, że reklamacje można zgłaszać wyłącznie z paragonem. Natomiast zgodnie z prawem paragon nie jest jedynym, możliwym dowodem potwierdzającym zakup towaru w danym sklepie. Należy wskazać, że konsument może potwierdzić zawarcie transakcji także w inny sposób np. przedstawiając wyciąg z historii transakcji dokonanych na rachunku bankowym za pomocą karty płatniczej. Praktyka spółki wprowadzała konsumentów w błąd i mogła prowadzić do tego, że klient zrezygnuje z dochodzenia swoich praw z tytułu niezgodności towaru z umową.
Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów na przedsiębiorców zostały nałożone kary pieniężne.
Na koniec przypominamy, że już w dniu 25 grudnia 2014 roku wejdą w życie przepisy ustawy o prawach konsumenta. Na mocy tej ustawy zmienią się niektóre przepisy dotyczące składania reklamacji na wadliwy towar kupiony w sklepie. Aktualnie składając reklamację konsument może żądać od sprzedawcy naprawy towaru lub jego wymiany na nowy wolny od wad. Dopiero w przypadku, kiedy okaże się, że spełnienie jednego z powyższych żądań nie jest możliwe, można żądać obniżenia ceny produktu lub odstąpić od umowy. Natomiast zgodnie z nowymi przepisami konsument będzie mógł żądać obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy od razu po stwierdzeniu istnienia istotnej wady. Nowe regulacje nie zmienią czasu na złożenie reklamacji – nadal będzie obowiązywać termin 2 letni od daty zakupu towaru. W myśl nowych przepisów z 6 do 12 miesięcy zostanie wydłużony korzystny dla konsumenta okres kiedy przyjmuje się, że usterka istniała w chwili sprzedaży.