- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej

    Czym jest KRK?

    Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy, KRK zawiera informacje o osobach:

    • prawomocnie skazanych za przestępstwa lub przestępstwa skarbowe;
    • przeciwko którym prawomocnie warunkowo umorzono postępowanie karne w sprawach o przestępstwa lub przestępstwa skarbowe;
    • przeciwko którym prawomocnie umorzono postępowanie karne w sprawach o przestępstwa lub przestępstwa skarbowe na podstawie amnestii;
    • będących obywatelami polskimi prawomocnie skazanymi przez sądy państw obcych;
    • wobec których prawomocnie orzeczono środki zabezpieczające w sprawach o przestępstwa lub przestępstwa skarbowe;
    • nieletnich, wobec których prawomocnie orzeczono środki wychowawcze, poprawcze lub leczniczo-wychowawcze albo którym wymierzono karę na podstawie art. 13 lub art. 94 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich;
    • prawomocnie skazanych za wykroczenia na karę aresztu;
    • poszukiwanych listem gończym;
    • tymczasowo aresztowanych;
    • nieletnich umieszczonych w schroniskach dla nieletnich.

    W Rejestrze gromadzi się również dane o podmiotach zbiorowych, wobec których prawomocnie orzeczono karę pieniężną, przepadek, zakaz lub podanie wyroku do publicznej wiadomości, na podstawie ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Rejestr może być prowadzony w systemie teleinformatycznym.

    Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy, dostęp do powyższych danych mają:

    • Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej;
    • Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do posłów;
    • Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do senatorów;
    • Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do posłów do Parlamentu Europejskiego;
    • Państwowa Komisja Wyborcza, w odniesieniu do kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
    • okręgowe komisje wyborcze w odniesieniu do kandydatów na posłów i senatorów oraz kandydatów na posłów do Parlamentu Europejskiego;
    • terytorialne komisje wyborcze, w odniesieniu do kandydatów na radnych;
    • gminne komisje wyborcze, w odniesieniu do kandydatów na wójta, burmistrza i prezydenta miasta;
    • sądy sprawujące w Rzeczypospolitej Polskiej wymiar sprawiedliwości, w związku z prowadzonym postępowaniem;
    • Trybunał Stanu i Trybunał Konstytucyjny, w związku z prowadzonymi postępowaniami;
    • prokurator, Policja i inne organy uprawnione do prowadzenia postępowania przygotowawczego w sprawach karnych i karnych skarbowych oraz czynności sprawdzających w sprawach o wykroczenia, w związku z prowadzonym postępowaniem;
    • Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Celna i Centralne Biuro Antykorupcyjne, w zakresie, w jakim jest to konieczne dla wykonania nałożonych na nie zadań określonych w ustawie;
    • wywiad skarbowy, w zakresie, w jakim jest to konieczne do wykonania jego ustawowych zadań;
    • Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego lub upoważniony przez niego przedstawiciel, w związku z wykonywaniem czynności w ramach nadzoru sprawowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego;
    • organy wykonujące orzeczenia w postępowaniu karnym, w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, w sprawach o wykroczenia oraz w sprawach nieletnich, w związku z prowadzonym postępowaniem wykonawczym, w zakresie, w jakim jest to konieczne do wykonania orzeczenia;
    • organy administracji rządowej, organy samorządu terytorialnego oraz inne organy wykonujące zadania publiczne, w przypadkach kiedy jest to uzasadnione potrzebą wykonania nałożonych na nie zadań, określonych w ustawie;
    • pracodawcy, w zakresie niezbędnym dla zatrudnienia pracownika, co do którego z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralności, korzystania z pełni praw publicznych, a także ustalenia uprawnienia do zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej;
    • władze państw obcych, jeżeli wynika to z ratyfikowanej umowy międzynarodowej, a w przypadku braku takiej umowy, pod warunkiem wzajemności;
    • organy centralne państw członkowskich Unii Europejskiej w terminie nieprzekraczającym 10 dni roboczych od dnia otrzymania zapytania, a w przypadku, gdy zapytanie zostało złożone w celu udzielenia przez te organy informacji osobie fizycznej na jej temat, w terminie nieprzekraczającym 20 dni roboczych od dnia otrzymania zapytania.

    Aby uzyskać informację z Rejestru o konkretnej osobie lub podmiocie zbiorowym, należy posłużyć się odpowiednim formularzem, który możemy pobrać na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Za informację o osobie zapłacimy 50 zł, a za informację o podmiocie zbiorowym 100 zł. Należycie wypełniony i opłacony formularz składa się osobiście w Biurze Informacyjnym KRK lub w Punkcie Informacyjnym KRK (wykaz punktów znajduje się na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości – działają one przy sądach powszechnych w całej Polsce). Istnieje także możliwość przesłania wniosku pocztą bezpośrednio do Biura Informacyjnego KRK.

    Chcąc uzyskać zaświadczenie o niekaralności z KRK postępujemy analogicznie jak powyżej. Możemy przy tym skorzystać z pomocy naszego pełnomocnika – jeżeli sami nie mamy możliwości osobistego złożenia wniosku o zaświadczenie. Aby pełnomocnik mógł uzyskać dla nas zaświadczenie o niekaralności, musi posiadać do tego pisemne upoważnienie od osoby wskazanej we wniosku oraz własny dowód osobisty. Nie wolno zapominać, że za pełnomocnictwo musimy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł. Uzyskane zaświadczenie jest ważne przez okres 6 miesięcy.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE