Spis treści
Stare zmiany, aktualny problem
Lipcowe zmiany w zakresie opłat za wywożenie śmieci zdają się ciągle zaskakiwać wielu Polaków choć minął już ponad rok od wprowadzenia zasady segregacji odpadów. Nowelizacja ustawy śmieciowej przewiduje, że zadania z zakresu usuwania nieczystości przechodzą całkowicie na określone gminy. Tym samym każdy, kto zawarł umowę z firmą zajmującą się wywozem śmieci może (a w zasadzie powinien) ją wypowiedzieć, tak aby uniknąć niepotrzebnego podwójnego płacenia za taką usługę. Nie każdy jednak wie, że ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na właścicieli nieruchomości jeszcze jeden obowiązek.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z treścią art. 6m w/w aktu prawnego, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana. Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Organ lub elektroniczna skrzynka podawcza systemu teleinformatycznego urzędu gminy potwierdza, w formie dokumentu elektronicznego, złożenie deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Brak deklaracji to większe koszty
Sankcją za niezłożenie powyższej deklaracji jest określenie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi samodzielnie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta – biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.
Nowelizacja ustawy śmieciowej wprowadza możliwość złożenia deklaracji związanej z segregowaniem odpadów – generalnie jest to dużo bardziej opłacalny wybór usuwania śmieci, niż gdybyśmy nie chcieli dokonywać recyklingu. Opłaty za segregację mają być po prostu dużo niższe – pamiętajmy jednak, że każde odstępstwo od recyklingu będzie obarczone dość dotkliwą grzywną. Ważną kwestią jest także, to że brak złożenia deklaracji śmieciowej powoduje, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta wybierze sam wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, niestety nie w tańszej „segregacyjnej” formie. Tym samym jest to kolejny bodziec do tego, abyśmy w terminie taką deklarację złożyli, chociażby po to aby zwyczajnie zaoszczędzić pieniądze i chronić środowisko naturalne.
Niestety złą wiadomością może być to, że termin na składanie omawianych deklaracji jest inny w każdej gminie. Tym samym w niektórych miejscowościach nie można już złożyć takiej deklaracji, a wszyscy spóźnialscy zapłacą za swoje gapowe z reguły większą opłatą śmieciową. Nie traćmy zatem czasu i jak najszybciej złóżmy wymagane pismo do właściwego urzędu gminy. Deklaracja śmieciowa dostępna jest na urzędowym formularzu DO-1.
Podstawa prawna:
[art. 6m ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz.U. z 2013 r. Nr 1399 j.t.)]