- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoGorące tematyInformatyzacja administracji państwowej coraz bliżej

    Informatyzacja administracji państwowej coraz bliżej

    Obecnie elektroniczne załatwianie spraw dotyczy głównie składania deklaracji podatkowych (choć nie wszystkich) oraz potwierdzania ubezpieczenia zdrowotnego (za pomocą systemu eWUŚ). W porównaniu do krajów zachodniej Europy, Polska wypada bardzo słabo w tym zakresie – za granicą wiele spraw urzędowych załatwimy nie wychodząc z domu. W naszym kraju konieczna jest osobista wizyta w urzędzie, a i wtedy nie mamy gwarancji, że załatwimy wszystko w ciągu jednego dnia (tak naprawdę takie sytuacje to rzadkość). Nic dziwnego, że bacząc na prośby obywateli rząd musiał w końcu zrobić porządek z elektronicznym załatwianiem spraw administracyjnych – tak żeby zaoszczędzić czas i pieniądze podatników.

    Zgodnie z ustawą z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, korzystne dla Polaków zmiany wejdą w życie już 11 maja 2014 r. Dzięki nowelizacji zwiększy się dostępność do systemu ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) – pojawią się w nim nowe rozwiązania i lista spraw, które będziemy mogli załatwić przez Internet.

    Przede wszystkim ujednoliceniu mają podlegać wzory wszystkich elektronicznych dokumentów, tak aby każdy urząd w Polsce udostępniał wzory obowiązujące w całym kraju (złe formularze będą usuwane z systemu). Dodatkowo każdy urząd będzie posługiwał się jednolitymi skrzynkami podawczymi. Dodatkowo urzędnicy będą musieli prowadzić postępowanie w formie elektronicznej, jeśli taką wolę wyrazi petent – nie będzie można odpowiadać mu w formie pisemnej. Ustawodawca wprowadza także fikcję prawną, jeżeli chodzi o doręczenia dokumentów elektronicznych – nieodebrane w systemie pismo przez okres 14 dni od jego umieszczenia w ePUAP będzie skutkowało uznaniem, że zostało doręczone do adresata. Szczególnie ważną informacją jest to, że zmiany w systemie pozwolą na elektroniczne udzielanie pełnomocnictw, składanie zeznań i wyjaśnień, wzywanie na rozprawę. Ciekawostką jest także to, że po spełnieniu odpowiednich wymogów wszelkie dokumenty potrzebne i wymagane w sprawie będzie można przesyłać drogą elektroniczną – chodzi o kopie dokumentów po ich uwierzytelnieniu kwalifikowanym certyfikatem lub profilem zaufanym. Strony postępowania uzyskają wgląd do akt za pośrednictwem udoskonalonego systemu, zbędne stanie się zatem telefonowanie i osobiste stawiennictwo w urzędzie. Takie udogodnienie wprowadzono również do postępowania sądowoadministracyjnego w którym dopuszczono obrót (wnoszenie i doręczanie) dokumentów w formie elektronicznej oraz możliwość wglądu w akta sprawy w formie elektronicznej, bez konieczności osobistego stawiennictwa w siedzibie sądu. Jest to niewątpliwe ogromny postęp jak na polskie warunki. Złą wiadomością jest jednak to, że nie wszystkie sprawy załatwimy przez Internet – urzędy muszą zrewidować swoje możliwości w tym zakresie i podać listę spraw, które mogą być realizowane przez ePUAP. Na pocieszenie dodajmy, że liczba spraw urzędowych możliwych do przeprowadzenia w nowej formie komunikacji będzie większa, niż obecnie.

    Oczywiście osoby, które nie mają dostępu do komputera lub nie wyrażą zgody na załatwianie spraw w tej nowoczesnej formie, nie muszą obawiać się nadchodzących zmian prawnych. Tradycyjna forma pisemna nie zostanie zlikwidowana, podobnie jak ma to miejsce w przypadku składania deklaracji podatkowych.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE