Spis treści
Czy konsument ma prawo reklamacji towaru
Konsument, który zakupił towar, ma prawo żądać jego reklamacji, jeśli okaże się on wadliwy. Może również zmienić zdanie i zwrócić nieużywany produkt lub nietrafiony prezent. Obejmuje to także niewykorzystane usługi, których zakup został dokonany za pośrednictwem Internetu w systemie kuponów rabatowych. Kupony rabatowe, oferowane np. przez promoszop, to wygodny sposób na zakup perfum, odzieży, artykułów dziecięcych lub domowych w atrakcyjnych cenach. Konsumenci ponoszą zdecydowanie niższe koszty zakupów, a dodatkowo mają możliwość odstąpienia od umowy oraz reklamacji. Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w momencie jego zakupu oznacza odpowiedzialność sprzedawcy przed kupującym. Klient sklepu składa pisemną reklamację, a w ciągu 14 dni musi zostać mu udzielona odpowiedź, czy zostanie ona przyjęta czy odrzucona. Prawo nie dookreśla, czy chodzi o dni kalendarzowe, czy robocze. Brak reakcji sprzedawcy, który może również wynikać z przeoczenia terminu, jest równoznaczny z akceptacją żądań kupującego. Uznanie zasadności reklamacji w ciągu 14 dni nie oznacza, że zostanie ona w tym czasie zrealizowana, czyli towar będzie wymieniony na pełnowartościowy bądź naprawiony. Konsument ma prawo domagać się respektowania swoich praw, niezależnie, od tego czy kupił towar w sklepie stacjonarnym, skorzystał z akcji promocyjnej albo kuponu rabatowego przez Internet.
Reklamacja bez paragonu lub towaru zakupionego przez Internet
Podstawą reklamacji jest posiadanie dowodu zakupu – paragonu, faktury lub potwierdzenia przelewu. Jeśli cena towaru lub usługi w sklepie stacjonarnym lub Internetowym została obniżona z powodu konkretnej wady (a informacja o niej była umieszczona np. w opisie produktu), konsumentowi nie przysługuje prawo do reklamacji. Kupujący może jednak odkryć, że produkt posiada ukryte wady (niewidoczne w chwili zakupu) i nie jest zgodny z umową, co stanowi podstawę do uzyskania zwrotu pieniędzy. W przypadku naprawy producent usuwa jedynie ukryte usterki, a nie te, które były przyczyną przeceny. Jeżeli klient nie jest zadowolony z zakupionych przez Internet produktów, nabytych np. po skorzystaniu z rabatu lub kuponu promocyjnego, również ma 14 dni na odstąpienie od umowy. Czas liczony jest od dnia otrzymania przesyłki. Może także zareklamować towar lub usługi na standardowych warunkach.