Spis treści
Złe dni zdarzają się każdemu, nawet urzędnikowi. Nie uzasadnia to jednak w żaden sposób niekulturalnego zachowania, zwłaszcza wobec petenta. Nie ma przy tym znaczenia o jaki urząd chodzi – gminy, miasta, skarbowy czy ZUS. W każdym przypadku załatwiając nawet najprostszą sprawę masz pełne prawo do profesjonalnej obsługi., profesjonalnej czyli także kulturalnej. Jeśli w trakcie wizyty w urzędzie poczujesz się lekceważony czy obrażony masz pełne prawo do złożenia skargi, nawet jeśli sprawa została załatwiona zgodnie z przepisami i na Twoją korzyść.
Dwie skargi
Od razu musimy zaznaczyć, że skarga na zachowanie urzędnika nie ma nic wspólnego z typową skarga administracyjną składaną do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Ta bowiem pojawia się w sytuacji, gdy strona toczącego się postępowania administracyjnego uważa, że zostały naruszone obowiązujące przepisy i wydana decyzja jest niezgodna w całości lub w części z prawem. Skarga na decyzję administracyjną nie dotyczy więc w ogóle zachowania obsługującego nas urzędnika.
Skargę na niewłaściwe zachowującego się urzędnika można złożyć osobiście, listownie, faxem lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Prawidłowa jest przy tym zarówno forma ustna jak i pisemna. Na żądanie interesanta urzędnik powinien potwierdzić jej przyjęcie pismem. Skargę składa się do właściwych organów państwowych lub samorządowych, czyli w praktyce tam gdzie pracuje dany urzędnik. Skargę najlepiej jest więc złożyć do rąk osoby, której ona dotyczy – urzędnik ma wówczas obowiązek przekazać ją swojemu przełożonemu i to niezwłocznie. Warto podkreślić, że skarga nigdy nie może być rozpatrywana przez urzędnika, którego dotyczy ani przez jego podwładnego.
Co ważne prawo do wniesienia omawianej skargi w dużym stopniu chroni interesanta – wytknięcie złego zachowania nie może bowiem doprowadzić do negatywnego załatwienia sprawy (jeśli ta oczywiście jest nadal w toku), nie może również grozić wytoczeniem powództwa o zniesławienia urzędnika. Jako źle obsłużony interesant nie musisz więc obawiać się negatywnych konsekwencji prawnych, jeśli zdecydujesz się złożyć skargę na zachowanie urzędnika.
Treść skargi
Skarga na zachowanie urzędnika musi być przede wszystkim podpisana. Jako wnioskodawca musisz także podać swoje dane, w przeciwnym razie Twoje działania nie odniosą żadnego skutku. Anonimowe skargi pozostają bowiem bez rozpoznania. Skarga nie podlega żadnym opłatom.
W piśmie należy szczegółowo opisać negatywne zachowanie urzędnika np. używanie wulgaryzmów, wyzwisk w stosunku do interesanta, lekceważenie interesanta, wyśmiewanie się z niego, celowe przedłużanie obsługi interesanta (np. robienie sobie przerw na kawę, papierosa), spożywanie posiłku lub rozmowa przez telefon czy z innym urzędnikiem podczas obsługi interesanta. W rzeczywistości sam decydujesz co było niewłaściwe w zachowaniu urzędnika, musisz to jednak odpowiednio uzasadnić. Jeśli z treści skargi nie będzie wynikało o co w niej chodzi, zostaniesz wezwany do uzupełnienia braków i sprecyzowania swojego stanowiska w ciągu 7 dni od otrzymania takiego wezwania. Oczywiście jeśli nie uzupełnisz swojej skargi, pozostanie ona bez rozpoznania. Jeśli skarga dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, ten, do którego ją wniesiono, zajmuje się zagadnieniami należącymi do jego właściwości, a pozostałe przekazuje innym, przesyłając odpis skargi i zawiadamiając o tym interesanta.
Czas na załatwienie skargi
Skarga na zachowanie urzędnika powinna być rozpoznana bez zbędnej zwłoki, najpóźniej w ciągu miesiąca od jej złożenia. Jeśli termin na jej rozpatrzenie ma być dłuższy, urząd musi powiadomić o tym interesanta, w przeciwnym wypadku pracownikom rozpatrującym skargę grozi odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna. Jeśli więc od złożenia skargi minął już miesiąc i nie otrzymałeś żadnej informacji w sprawie – zgłoś to naczelnikowi lub kierownikowi urzędu, najlepiej osobiście lub listem poleconym.
Odwołanie?
Organ rozpatrujący skargę nie musi przychylić się do Twojego stanowiska i nie ukarze urzędnika. W takim wypadku masz prawo do składania kolejnych skarg – nie są to jednak typowe odwołania w sprawie. W rzeczywistości niezadowolony z obsługi interesant może składać nieograniczoną liczbę skarg, w razie niepomyślnego dla niego obrotu sprawy nie ma jednak możliwości kierowania jej do sądu administracyjnego – ten bowiem nie zajmuje się skargami na zachowanie urzędników.