-
Przyspieszenie i uproszczenie postępowania karnego poprzez:
-
zdyscyplinowanie stron postępowania – oskarżony odpowiadający z tzw. wolnej stopy będzie miał obowiązek informowania sądu o każdej zmianie swoich danych teleadresowych,
-
utrwalanie czynności procesowych przy pomocy urządzeń technicznych – Rejestrowane będą takie czynności jak przesłuchanie świadka, oskarżonego, biegłego i kuratora,
-
rozszerzenie zakresu instytucji dobrowolnego poddania się karze, które przysługiwać będzie oskarżonym, którym zarzucono przestępstwo zagrożone karą do 15 lat pozbawienia wolności,
-
ograniczenie negatywnych konsekwencji przerw i odroczeń rozprawy – jeżeli sprawa rozpoznawana jest w wieloosobowym składzie sędziowskim i zmianie uległ jeden z członków składu sędziowskiego, a strony nie wniosą sprzeciwu, nie będzie konieczności prowadzenia rozprawy od początku,
-
Doręczanie pism w procesie karnym za pośrednictwem profesjonalnej sądowej służby doręczeniowej.
-
-
Rozbudowanie uprawnień pokrzywdzonego poprzez:
-
poszerzenie instytucji mediacji,
-
wprowadzenie obowiązku bezpłatnego wydania pokrzywdzonemu jednego odpisu każdego orzeczenia i jego uzasadnienia, jeżeli było ono sporządzone (na żądanie pokrzywdzonego),
-
uniemożliwienie odmowy pokrzywdzonemu sporządzenia odpisu protokołu czynności, w której uczestniczył lub miał prawo uczestniczyć,
-
wprowadzenie uregulowań, zgodnie z którymi dane dotyczące miejsca zamieszkania (oraz numery telefonów, adres poczty elektronicznej itp.) świadków, w tym pokrzywdzonych, będą znane wyłącznie prokuratorowi i sądowi. Przepis ten ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa świadkom. Jeżeli świadek, w tym pokrzywdzonym, odczuwać będzie obawę użycia wobec niego lub osoby dla niego najbliższej przemocy, jego dane teleadresowe zachowane będą do wiadomości sądu i prokuratora.
-
-
Rozszerzenie zakresu danych o oskarżonym – wprowadzenie możliwości zbierania i gromadzenia danych o oskarżonym, których nie można było w dotychczasowym stanie prawnym uzyskać w drodze wywiadu środowiskowego. Będą to takie dane jak właściwości i warunki osobiste oskarżonego, jego sposób życia, a w przypadku oskarżonego – funkcjonariusza publicznego także o przebiegu jego służby publicznej. Pozyskiwanie tych informacji będzie możliwe dzięki wprowadzeniu nowej instytucji – diagnozy osobopoznawczej. Diagnoza sporządzana będzie przez zawodowego kuratora sądowego.
Pozostałe zmiany – ujednolicenie zasad występowania w sprawach karnych pełnomocnika – radcy prawnego. Radca prawny będzie mógł reprezentować osoby fizyczne w postępowaniu karnym, niezależnie od tego, czy osoba ta prowadzi działalność gospodarczą czy nie. Prawo do reprezentacji w postępowaniu karnym będą mieli, obok pełnomocników instytucji społecznej, także pełnomocnicy organizacji społecznej. Dotychczasowe przepisy różnicują pozycję procesową instytucji i organizacji społecznej, nie identyfikując tych pojęć. Aktualnie radca prawny może być pełnomocnikiem instytucji społecznej, natomiast organizacji społecznej – tylko w zakresie roszczeń.
Żródło Ministerstwo Sprawiedliwości