Spis treści
Gdy nie chcesz przyjąć mandatu
Kwestia odmowy przyjęcia mandatu karnego uregulowana została w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia. Zgodnie z art. 97 ustawy, w postępowaniu mandatowym, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, funkcjonariusz uprawniony do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego może ją nałożyć jedynie, gdy:
- schwytano sprawcę wykroczenia na gorącym uczynku lub bezpośrednio po popełnieniu wykroczenia,
- stwierdzi popełnienie wykroczenia naocznie pod nieobecność sprawcy, a nie zachodzi wątpliwość co do sprawcy czynu,
- stwierdzi popełnienie wykroczenia za pomocą przyrządu kontrolno-pomiarowego lub urządzenia rejestrującego, a sprawca nie został schwytany na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem, i nie zachodzi wątpliwość co do sprawcy czynu
– w tym także, w razie potrzeby, po przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie czynności wyjaśniających, podjętych niezwłocznie po ujawnieniu wykroczenia. Nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego nie może nastąpić po upływie 14 dni od daty ujawnienia czynu w wypadku, o którym mowa w pkt 1, 90 dni w wypadku, o którym mowa w pkt 2, oraz 180 dni w wypadku, o którym mowa w pkt 3.
Tak jak było wskazane na samym początku niniejszego artykułu – sprawca wykroczenia może odmówić przyjęcia mandatu karnego. Funkcjonariusz nakładający grzywnę obowiązany jest określić jej wysokość, wykroczenie zarzucone sprawcy oraz poinformować sprawcę wykroczenia o prawie odmowy przyjęcia mandatu karnego i o skutkach prawnych takiej odmowy. Pamiętajmy, że w postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości od 20 do 500 złotych. W przypadku zbiegu przepisów ustawy – nawet do 1000 złotych. Wysokość grzywny zależy oczywiście od sankcji określonej za poszczególne wykroczenia.
Postępowanie sądowe
Nieprzyjęcie mandatu nie skutkuje brakiem ponoszenia odpowiedzialności za popełniony czyn. W razie odmowy przyjęcia mandatu karnego lub nieuiszczenia w wyznaczonym terminie grzywny nałożonej mandatem zaocznym, organ, którego funkcjonariusz nałożył grzywnę, występuje do sądu z wnioskiem o ukaranie. We wniosku tym należy zaznaczyć, że obwiniony odmówił przyjęcia mandatu albo nie uiścił grzywny nałożonej mandatem zaocznym, a w miarę możności podać także przyczyny odmowy. W praktyce skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego nie musisz zawsze oznaczać ukarania kierowcy, nierzadko zdarza się, że mandat był po prostu niesłusznie wystawiony przez funkcjonariusza. Tym samym prawomocny mandat karny podlega uchyleniu, jeżeli grzywnę nałożono za czyn niebędący czynem zabronionym jako wykroczenie. Uchylenie następuje na wniosek ukaranego złożony w zawitym terminie 7 dni od daty uprawomocnienia się mandatu lub z urzędu. Uprawniony do uchylenia prawomocnego mandatu karnego jest sąd właściwy do rozpoznania sprawy, na którego obszarze działania została nałożona grzywna. W przedmiocie uchylenia mandatu karnego sąd orzeka na posiedzeniu. W posiedzeniu ma prawo uczestniczyć ukarany, organ, który lub którego funkcjonariusz nałożył grzywnę w drodze mandatu, albo przedstawiciel tego organu oraz ujawniony pokrzywdzony. Przed wydaniem postanowienia sąd może zarządzić stosowne czynności w celu sprawdzenia podstaw do uchylenia mandatu karnego. Uchylając mandat karny nakazuje się podmiotowi, na rachunek którego pobrano grzywnę, zwrot uiszczonej kwoty.
Kto może wystawić mandat?
W przypadku funkcjonariuszy Policji nie ma problemu z ustaleniem czy mają oni prawo wystawiać mandaty. Co jednak ze Strażą miejską czy gminną – czy ich pracownicy mają takie same kompetencje jak policjanci? Okazuje się, że straż miejska i gminna zgodnie z art. 129b Prawa o ruchu drogowym jest uprawniona do wykonywania kontroli ruchu drogowego tylko wobec kierującego pojazdem, który niestosuje się do zakazu ruchu w obu kierunkach, określonego odpowiednim znakiem drogowym lub narusza przepisy ruchu drogowego, w przypadku ujawnienia i zarejestrowania czynu przy użyciu urządzenia rejestrującego. Ponadto jest uprawniona do wykonywania kontroli względem uczestnika ruchu naruszającego przepisy o zatrzymaniu lub postoju pojazdów, ruchu motorowerów, rowerów, wózków rowerowych, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt oraz ruchu pieszych. Co więcej, straż może rejestrować przekroczenia prędkości przez kierowców, ale wyłącznie w stacjonarnych urządzeniach, ewentualnie przy pomocy urządzeń zainstalowanych w pojeździe, ale ten nie może pozostawać w ruchu. Jeżeli wykroczenie zostanie zarejestrowane straż miejska lub gminna ma prawo żądania od właściciela lub posiadacza pojazdu wskazania komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie. Pamiętaj, że tylko w powyższych przypadkach strażnicy mogą wystawiać mandaty.
Podstawa prawna:
[art. 97 k.p.w.w. (Dz. U. z 2013 r. Nr 395 j.t.)]
[art. 129b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. Nr 1137 j.t.)]