Spis treści
Pomoc dla powodzian nie tylko pieniężna
Pomoc dla powodzian nie ma wyłącznie charakteru pieniężnego, a w przestrzeni publicznej pojawiają liczne informacje o konkretnych działaniach, jakie mają wspomóc poszkodowanych.
Powodzianie, którzy nie mogą wrócić do swoich domów, będą mogli zamieszkać w pobliskich hotelach i ośrodkach wczasowych.Za ich pobyt w ośrodkach i hotelach zapłaci państwo. Jak wskazano, zaletą tego rozwiązania jest zapewnienie równocześnie wsparcia dla właścicieli ośrodków i hoteli, którzy muszą mierzyć się z odwoływaniem rezerwacji przez turystów. Koszty opłacenia pobytu powodzian w tych miejscach nie powinny być większe niż te wynikające z instalacji tzw. mieszkań kontenerowych. W ramach akcji pomocowej służby zorganizowały również transport wody pitnej na tereny popowodziowe.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji z kolei zapewnił, że Policja w dalszym ciągu zapewnia mieszkańcom zalanych terenów bezpieczeństwo, m.in. strzegąc ich mienia przed szabrownikami, prowadząc mobilne posterunki i zapewniając wsparcie psychologiczne. Wzmożone działania prowadzi także Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości. Skupia się ono przede wszystkim na walce z dezinformacją oraz procederem prowadzenia fałszywych zbiórek.
Uproszczona procedura wnioskowania o pomoc pieniężną
Także Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wydało rozporządzenie upraszczające procedurę wnioskowania o pomoc doraźną po powodzi. Zarówno zasiłek powodziowy (2 tys. zł), jak i zasiłek z pomocy społecznej (8 tys. zł) można uzyskać poprzez złożenie wniosków podczas jednego kontaktu z pracownikiem socjalnym, ośrodkiem pomocy społecznej lub urzędem gminy. Każdy z zasiłków może zostać przyznany na rodzinę lub osobę samotnie gospodarującą.
Na oficjalnych stronach rządowych poinformowano także, że MRPiPS wspólnie z MSWiA wydało też rekomendacje w sprawie obsługi obywatela poszkodowanego w wyniku powodzi. Czytamy w nich, że w zakresie przyjmowania wniosków o zasiłki, do których uprawnione są osoby poszkodowane w powodzi, umożliwić tym osobom jednoczesne składanie niezbędnych wniosków (tzw. zasada „jednego okienka”). Ponadto stosować uproszczone procedury ustalania danych osoby poszkodowanej w powodzi oraz gromadzić wyłącznie niezbędne informacje, potrzebne do określenia potrzeb osoby uprawnionej do skorzystania z pomocy. Zalecono, by korzystać z możliwości ustalania tych, wyłącznie niezbędnych, informacji na podstawie oświadczeń osób poszkodowanych, bez konieczności pozyskiwania pisemnych zaświadczeń, dokumentów czy potwierdzeń. Możliwość taka jest określona w §10 Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dn. 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego. Podczas wypełniania formularza zawartego w załączniku nr 1 część VII do ww. Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dn. 8 kwietnia 2021 r. zaleca się wypełniać wyłącznie następujące pola formularza:
a) dane osoby, z którą przeprowadzono wywiad, punkty od 1 do 6 formularza;
b) straty poniesione w wyniku sytuacji kryzysowej występującej na skalę masową, a także klęski żywiołowej.
Pozostałych pól nie wypełnia się. Powyższe działania mają umożliwić otrzymanie przez poszkodowanych niezwłocznej pomocy w sposób adekwatny do pilnych i znacznych potrzeb osób, które ze względu na klęskę żywiołową znalazły się w trudnej sytuacji