- Reklama -
niedziela, 22 września 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoSprawy rodzinneMatura 2023: Wymagania egzaminacyjne na egzamin z języka polskiego

    Matura 2023: Wymagania egzaminacyjne na egzamin z języka polskiego

    Matura 2023

    W roku 2023 oraz 2024 egzamin maturalny będzie przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych. Jak informuje resort nauki, wymagania te zostały opracowane przez zespoły ekspertów, którzy w ostatecznej wersji dokumentu uwzględnili również znaczną część uwag przekazanych do CKE i MEiN.

    Matura 2023 z języka polskiego

    Poniżej przedstawiamy ogólne wymagania egzaminacyjne dotyczące egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2023 roku.
     

    I. Kształcenie literackie i kulturowe.
     

    1. Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
    2. Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
    3. Rozumienie konieczności zachowania i rozwoju literatury i kultury w życiu jednostki oraz społeczeństwa.
    4. Rozróżnianie kultury wysokiej i niskiej, elitarnej i popularnej oraz dostrzeganie związków między nimi.
    5. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
    6. Kształtowanie różnorodnych postaw czytelniczych: od spontanicznego czytania do odbioru opartego na podstawach naukowych.
    7. Kształcenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania literatury oraz innych tekstów kultury, a także ich wzajemnej korespondencji.
    8. Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.
    9. Kształcenie umiejętności rozumienia roli mediów oraz ich wpływu na zachowania i postawy ludzi, a także krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz świadomego
    korzystania z nich.
    10. Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.
    11. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej (np. patriotyzm, sprawiedliwość, obowiązkowość, szlachetność, walka, praca, odwaga, roztropność).

     

    II. Kształcenie językowe.
     

    1. Pogłębianie funkcjonalnej wiedzy z zakresu nauki o języku.
    2. Wzbogacanie umiejętności komunikacyjnych, stosowne wykorzystanie języka w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
    3. Funkcjonalne wykorzystywanie wiedzy o języku w odczytaniu sensów zawartych w strukturze głębokiej tekstów literackich i nieliterackich.
    4. Świadome wykorzystanie działań językowych w formowaniu odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
    5. Uwrażliwianie na piękno mowy ojczystej, wspomaganie rozwoju kultury językowej, doskonalenie umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną.
     

    III. Tworzenie wypowiedzi.
     

    1. Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
    2. Wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
    3. Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.
    4. Doskonalenie umiejętności retorycznych, w szczególności zasad tworzenia wypowiedzi spójnych, logicznych oraz stosowania kompozycji odpowiedniej
    dla danej formy gatunkowej.
    5. Rozwijanie umiejętności tworzenia tekstów o wyższym stopniu złożoności.
     

    IV. Samokształcenie.
     

    1. Doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, oceny ich rzetelności, wiarygodności i poprawności merytorycznej.
    2. Wyrabianie nawyku samodzielnej, systematycznej lektury.
    3. Umacnianie postawy poszanowania dla cudzej własności intelektualne

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE