- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej

    Kiedy można zatrudnić dziecko?

    Zatrudnienie dziecka niebędącego pracownikiem młodocianym

    Pracownik młodociany to osoba, która ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18. Można zatrudnić tylko młodocianych, którzy:
     

    • ukończyli co najmniej ośmioletnią szkołę podstawową
    • przedstawią świadectwo lekarskie stwierdzające, że praca danego rodzaju nie zagraża ich zdrowiu.

     

    Osoba, która nie ukończyła ośmioletniej szkoły podstawowej i która nie ma 15 lat, może być zatrudniona na zasadach określonych dla młodocianych wyłącznie w celu przygotowania zawodowego, w formie przyuczenia do wykonywania określonej pracy. A co w przypadku  prac o innym charakterze?


    Zatrudnienie małoletniego poniżej 16. roku życia

    Zlecenie wykonanie pracy lub innych zajęć zarobkowych dziecku przed ukończeniem 16. roku życia jest możliwe, jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność kulturalną, artystyczną, sportową lub reklamową, a ponadto jeśli wcześniej:

    • otrzyma zgodę przedstawiciela ustawowego lub opiekuna tego dziecka,
    • uzyska zezwolenie właściwego inspektora pracy.

    Do wniosku o wydanie zezwolenia dołącza się:
     

    • pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego lub opiekuna dziecka na wykonywanie przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
    • opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej dotyczącą braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
    • orzeczenie lekarza stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
    • jeżeli dziecko podlega obowiązkowi szkolnemu – opinię dyrektora szkoły, do której dziecko uczęszcza, dotyczącą możliwości wypełniania przez dziecko tego obowiązku w czasie wykonywania przez nie pracy lub innych zajęć zarobkowych.

    Zezwolenie na wykonywanie pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko poniżej 16. roku życia

    Zezwolenie na wykonywanie pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko poniżej 16. roku życia zawiera:

    • dane osobowe dziecka i jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna
    • oznaczenie podmiotu prowadzącego działalność kulturalną, artystyczną, sportową lub reklamową
    • określenie rodzaju pracy lub innych zajęć zarobkowych, które może wykonywać dziecko
    • określenie dopuszczalnego okresu wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
    • określenie dopuszczalnego dobowego wymiaru czasu pracy lub innych zajęć zarobkowych
    • inne niezbędne ustalenia, wymagane ze względu na dobro dziecka lub rodzaj, charakter albo warunki wykonywania pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko.

    Właściwy inspektor pracy odmawia wydania zezwolenia, jeżeli wykonywanie pracy lub innych zajęć zarobkowych w zakresie działalności kulturalnej, artystycznej, sportowej lub reklamowej powoduje zagrożenie dla życia, zdrowia i rozwoju psychofizycznego dziecka lub zagraża wypełnianiu obowiązku szkolnego przez dziecko. Ponadto zezwolenie może zostać cofnięte na wniosek przedstawiciela ustawowego lub opiekuna dziecka złożony do właściwego inspektora pracy.  Właściwy inspektor pracy cofa wydane zezwolenie z urzędu, jeżeli stwierdzi, że warunki pracy dziecka nie odpowiadają warunkom określonym w wydanym zezwoleniu.
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE