- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoProjekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

    Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

    Ponadto ustawa wprowadziła istotny wyłom w obowiązującym w Polsce systemie obsadzania wysokich stanowisk państwowych, stworzonym ustawą z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217 z późn. zm.) w odniesieniu do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Założeniem, jakie legło u podstaw utworzenia państwowego zasobu kadrowego było zapewnienie zawodowego, bezstronnego i rzetelnego wykonywania zadań na wysokich stanowiskach państwowych. Zatrudnione na tych stanowiskach osoby powinny spełniać wysokie wymagania kwalifikacyjne oraz posiadać predyspozycje osobowościowe i umiejętności kierownicze warunkujące sprawne i efektywne wykonywanie powierzonych zadań. Powyższe względy przemawiają za koniecznością stosowania ustawy o państwowym zasobie kadrowym do możliwie najszerszego kręgu podmiotów. Stąd też zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 29 ust. 3 Prezes Rady Ministrów będzie powoływał Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego.

    Należy także zwrócić uwagę, że ustawa o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych na zasadzie wyjątku stwarza możliwość odstąpienia od obowiązku powołania na stanowisko osoby z państwowego zasobu kadrowego. Sytuacja ta może wystąpić, gdy takie powołanie nie jest możliwe ze względu na szczególne doświadczenie lub umiejętności zawodowe wymagane do pracy na stanowisku obsadzanym z państwowego zasobu kadrowego. W takim przypadku Prezes Rady Ministrów ogłasza konkurs na stanowisko, który organizuje Krajowa Szkoła Administracji Publicznej. W skład komisji przeprowadzającej konkurs – powoływanej przez Dyrektora Krajowej Szkoły Administracji Publicznej – wchodzą osoby wyróżniające się wiedzą i doświadczeniem z zakresu administracji publicznej i zarządzania oraz nienaganną postawą etyczną. Jak wynika z powyższego, pomimo odejścia od zasady powołania osób z państwowego zasobu kadrowego, ustawa stwarza mechanizm zapewniający wybór najlepszego kandydata na określone stanowisko. Powierzenie przeprowadzenia konkursu Krajowej Szkole Administracji Publicznej ma gwarantować wybór o najwyższych kwalifikacjach zawodowych i moralnych niezbędnych dla sprawowania określonej funkcji. Jeśli więc niezbędne okaże się powołanie Prezesa UOKiK w drodze konkursu to obowiązujące już przepisy pozwalają na jego przeprowadzenie. Zbędne zatem jest tworzenie alternatywnych procedur wyłaniania Prezesa UOKiK. Dlatego też projekt przewiduje uchylenie art. 29 ust. 5 oraz powiązanych z nim art. 29 ust. 7 i 8 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
    Źródło Kancelaria Prezydenta RP

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE