- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoSądowo-administracyjna kontrola orzeczeń polskiego związku sportowego

    Sądowo-administracyjna kontrola orzeczeń polskiego związku sportowego

    Łódzki Klub Sportowy złożył skargę na decyzję komisji odwoławczej ds. licencji klubowych Polskiego Związku Piłki Nożnej, mocą której komisja ta odmówiła ŁKS wydania licencji uprawniającej do uczestnictwa w rozgrywkach ekstraklasy w sezonie 2009/2010. Powyższą decyzją komisja odwoławcza utrzymała w mocy uchwałę komisji ds. licencji klubowych PZPN odmawiającej ŁKS wydania licencji. W uzasadnieniu komisja ds. licencji klubowych wskazała, że klub nie spełnia warunków zawartych w podręczniku licencyjnym PZPN, a braki formalne i merytoryczne wniosku takie jak: nieprzygotowanie stadionu oraz nieudokumentowanie realizacji prognozy finansowej na sezon 2009/2010, nie zostały usunięte pomimo wezwania. Skutkiem tych orzeczeń była degradacja klubu ŁKS do I Ligi. ŁKS złożył odwołanie. Komisja odwoławcza ds. licencji klubowych rozpatrując je zniosła zastrzeżenia w obszarze kryteriów infrastruktury. Odnosząc się natomiast do drugiego braku – kryterium finansowego stwierdziła, że klub nie przedłożył wiarygodnych dokumentów niezbędnych do spełnienia warunków licencyjnych. ŁKS złożył skargę do WSA.
     
    Istota rozgrywek ligowych polega na urządzeniu corocznego cyklu meczów w dyscyplinach drużynowych, prowadzonego według modelu dwurundowego w celu wyłonienia najlepszej drużyny w kraju lub w danym regionie. Dlatego też każdy polski związek sportowy działający w zakresie dyscypliny drużynowej zobligowany jest do wypracowania sprawnych rozwiązań umożliwiających cykliczne rozpoczynanie i kończenie rozgrywek ligowych.
     
    W opinii pytającego sądu realizacji takiego obowiązku sprzeciwia się kwestionowany przepis, który wprowadza sądowo-administracyjną kontrolę orzeczeń polskiego związku sportowego w przedmiocie udzielenia poszczególnym klubom sportowym licencji na dany sezon rozgrywkowy. Z samego założenia dwuinstancyjna kontrola tego typu, przy braku wprowadzenia przez polskiego ustawodawcę swego rodzaju przyspieszonego trybu rozpoznania spraw, pozostaje nieefektywna. Nie można bowiem oczekiwać od sądów administracyjnych wydania rozstrzygnięć w terminie narzuconym ze względu na specyfikę rozgrywek ligowych, tj. zakończenia przedmiotowej kontroli zawsze przed ściśle określonym terminem ich rozpoczęcia.
     
    Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym jest zgodny z art. 31 ust. 1-2 i art. 184 konstytucji oraz nie jest niezgodny z art. 10 w związku z art. 173 konstytucji. W pozostałym zakresie Trybunał umorzył postępowanie. Oznacza to, że możliwość zaskarżania do sądu administracyjnego decyzji związku sportowego w sprawach licencyjnych jest zgodna z konstytucją.
     
    Zgodnie z zaskarżonym przepisem w sprawach przyznawania i pozbawiania licencji od orzeczeń polskiego związku sportowego klubowi sportowemu przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Według Trybunału Konstytucyjnego, powyższe rozwiązanie jest zgodne z art. 184 konstytucji i mieści się w granicach konstytucyjnej swobody ustawodawcy do określenia ustroju i właściwości sądów. Koresponduje z cechami administracyjnoprawnymi i publicznoprawnymi licencji, a zwłaszcza władczą pozycją związków sportowych w stosunku do klubów oraz monopolem związków sportowych, jeśli chodzi o przyznawanie dostępu do sportu kwalifikowanego. Ponadto realizuje prawo do sądu klubów sportowych oraz zapobiega arbitralności związków sportowych w procesie przyznawania licencji. Nie powoduje również rozpatrzenia sprawy przez sąd, którego zasady i tryb postępowania są nieadekwatne do charakteru stosunku prawnego stanowiącego przedmiot sprawy, o której mowa w art. 45 ust. 1 konstytucji.
     
    Prawo skargi do sądu administracyjnego w sprawach licencyjnych nie może być także oceniane jako ingerencja w sferę wolności związków sportowych. Sąd administracyjny co do zasady bada jedynie zgodność z prawem decyzji licencyjnych, a związki sportowe nie dysponują swobodą co do przestrzegania prawa. Zgodnie bowiem z art. 83 konstytucji, "każdy", a zatem także osoba prawna, jaką jest związek sportowy – ma obowiązek przestrzegania prawa. Wobec tego art. 6 ust. 7 ustawy o sporcie kwalifikowanym jest zgodny z art. 31 ust. 1-2 konstytucji, a kontrola jego zgodności z art. 31 ust. 3 konstytucji jest zbędna.
     
    Trybunał Konstytucyjny uznał również, że art. 10 w związku z art. 173 konstytucji nie jest adekwatnym wzorcem kontroli zaskarżonej regulacji. Wzorzec ten ma charakter ustrojowy, wobec czego tylko wyjątkowo może on stanowić kryterium oceny regulacji formułujących prawa podmiotowe.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE