Głównym celem ustawy jest stworzenie formalno-prawnych podstaw do wprowadzenia cyfrowej telewizji naziemnej w Polsce i wyłączenia nadawania analogowego do 31 lipca 2013 r. W Genewie w 2006 r. zdecydowano, że 17 czerwca 2015 r., będzie ostatecznym terminem wyłączenia nadawania analogowego, jednak Komisja Europejska zarekomendowała początek 2012 r. Dlatego większość krajów Unii Europejskiej dokona wyłączenia analogowego w 2012 r.
Zgodnie z przepisami projektu ustawy, do końca lipca 2013 r. nadawania analogowego zaprzestaną: Telewizja Polska (TVP 1, TVP 2, regionalne programy telewizyjne), Telewizja Polsat SA, TVN SA, Polskie Media SA (TV 4), Telewizja Puls sp. z o.o. Równocześnie wprowadzony okres przejściowy umożliwi rozpowszechnianie programów analogowo i cyfrowo. Nadawcy będą mieli czas na przejście z nadawania analogowego na cyfrowe, a mieszkańcy – na przygotowanie się do odbioru programów telewizyjnych nadawanych cyfrowo. Minister infrastruktury i prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zamieszczą informacje o okresie przejściowym na swoich BIP-ach.
Założono, że na multipleksie I dostępne będą programy Telewizji Polskiej SA: TVP 1, TVP 2, jeden program regionalny oraz programy nadawców wybranych w wyniku konkursu przeprowadzonego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Następnie, po uruchomieniu przez telewizję publiczną multipleksu III i umieszczeniu w nim programów TVP1, TVP2 i jednego programu regionalnego – najpóźniej do 27 kwietnia 2014 r., zostanie przeprowadzony konkurs na wolne miejsca po tych programach w multipleksie I. Na multipleksie II będą dostępne programy telewizyjne: TV Polsat SA, TVN SA, Polskie Media SA (TV 4) i TVP Puls sp. z o.o..
Zgodnie z przepisami projektu ustawy, programy telewizyjne z I i II multipleksu będą bezpłatne. Jednocześnie do końca lipca 2013 r. nadawcy muszą dotrzeć ze swoimi programami do 95%. ludności Polski, co oznacza bezpłatny dostęp do ok. 20 programów telewizyjnych. Zaprojektowane przepisy umożliwią również sprzedaż odbiorników telewizyjnych i dekoderów cyfrowych, które nie zapewniają cyfrowego odbioru programów telewizyjnych, jedynie w przypadku pisemnego poinformowania o tym fakcie nabywcy. Ponadto klient będzie musiał pisemnie potwierdzić ten fakt. Rozwiązanie to ma chronić konsumentów przed nieświadomym nabyciem urządzeń nie spełniających wymagań technicznych. Projekt ustawy przewiduje kary za nieprzestrzeganie jej przepisów, np. przedsiębiorca, który sprzeda odbiornik nie zapewniający cyfrowego odbioru, bez uprzedniego poinformowania o tym klienta, może zostać ukarany karą pieniężną od 1 tys. zł do 50 tys. zł.
W projekcie ustawy zaplanowano także przeprowadzenie szerokiej kampanii edukacyjno-informacyjnej. Oznacza to, że wszystkie stacje telewizyjne będą musiały na własny koszt rozpowszechniać przekazy dotyczące telewizji cyfrowej. Dzięki temu obywatele otrzymają m.in. szczegółowe informacje o np. terminie wyłączenia nadawania analogowego i sposobach dostosowania odbiornika telewizyjnego do odbioru cyfrowego. Ustawa zobowiązuje także ministra infrastruktury do przeprowadzenia kampanii informacyjnej o naziemnej telewizji cyfrowej. Obejmie ona popularyzowanie informacji związanych z odbiorem programu telewizyjnego w sposób cyfrowy. Ustawowym zadaniem ministra jest także zapewnienie bezpłatnej infolinii i strony internetowej, dzięki którym obywatele uzyskają informację o sposobie dostosowania telewizora do odbioru programów cyfrowych. W ramach posiadanych kompetencji minister będzie także przeprowadzał okresowe badania na temat przygotowania gospodarstw domowych do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej.