Zgodnie z wprowadzaną nowelizacją, do powyższej ustawy zostają dodane aż 2 artykuły dotyczące organizacji przepływu informacji pomiędzy Krajowym Rejestrem Sądowym, a Krajowym Rejestrem Karnym. Zmiany mają na celu usprawnienie komunikacji pomiędzy tymi dwoma najważniejszymi rejestrami w kraju.
Od 1 stycznia 2014 r. sąd rejestrowy będzie otrzymywał z Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego:
- w odniesieniu do osób, do których ma zastosowanie art. 18 § 2 Kodeksu spółek handlowych (członkowie zarządów, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych albo likwidatorzy spółek prawa handlowego) – informacje o skazaniach za przestępstwa w nim określone;
- w odniesieniu do osób podlegających wpisowi lub wpisanych w dziale 2, 5 i 6 rejestru przedsiębiorców oraz rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej – informacje o orzeczonych środkach karnych określonych w art. 39 pkt 2 Kodeksu karnego;
- w odniesieniu do osób podlegających wpisowi lub wpisanych jako członkowie organu zarządzającego lub organu kontroli lub nadzoru organizacji pożytku publicznego – informacje o skazaniach za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- w odniesieniu do osób podlegających wpisowi lub wpisanych jako członkowie zarządu lub rady nadzorczej spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej – informacje o skazaniach za przestępstwo umyślne przeciwko mieniu, dokumentom lub przestępstwo skarbowe.
Dodatkowo sąd rejestrowy będzie otrzymywał z rejestru dłużników niewypłacalnych, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, informacje o wpisach do tego rejestru dokonanych na podstawie art. 55 pkt 4 (chodzi o wpisy z urzędu dotyczące osób, które przez sąd upadłościowy zostały pozbawione prawa prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie państwowym, spółdzielni, fundacji lub stowarzyszeniu) w odniesieniu do osób wpisanych lub podlegających wpisowi w przypadku spółek handlowych, przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni, fundacji lub stowarzyszeń w działach 2, 5 i 6 rejestru przedsiębiorców oraz rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Wprowadzenie jasnych i prostych reguł dotyczących sprawdzania karalności, a przy tym sprawnego systemu informatycznego pozwalającego na realizację powyższych zadań ma przyczynić się do wzmocnienia pozycji wpisów zawartych w KRS, tak aby każdy z nas miał pewność, że wpisane podmioty, a dokładniej osoby wchodzące w skład ich organów nadzorczych, nie mają kryminalnej przeszłości.