W czerwcu 2008 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie w związku z podejrzeniem stosowania przez spółkę PKP Przewozy Regionalne regulaminu świadczenia usługi, którego postanowienia mogły naruszać interesy konsumentów. Zarzuty UOKiK dotyczyły w szczególności ograniczania praw podróżujących na trasach do 100 km, m.in. braku możliwości zmiany umowy przewozu lub odstąpienia od niej oraz zwrotu należności proporcjonalnie do niewykorzystanego biletu.
Z zebranych przez UOKiK informacji w toku prowadzonego postępowania wynika, że konsument, który zakupił bilet jednorazowy nie miał możliwości zmiany warunków umowy, np. godziny wyjazdu, po rozpoczęciu „terminu ważności biletu” określonego przez przewoźnika. Kupując nawet z kilkugodzinnym wyprzedzeniem bilet podróżny musiał liczyć się z tym, że w przypadku nagłej zmiany godziny wyjazdu jego zwrot lub wymiana nie będą możliwe poza terminami sztywno wyznaczonymi przez spółkę. Według Urzędu jest to praktyka nieuczciwa. Zgodnie z przepisami dopóki konsument nie zajmie miejsca w pociągu możliwe jest dokonanie każdej zmiany związanej z terminem, godziną wyjazdu, trasą bądź klasą. Może również odstąpić od umowy – wtedy powinien otrzymać zwrot pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanego świadczenia.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę PKP Przewozy Regionalne karę finansową w wysokości 100 tys. złotych oraz zobowiązała do zmiany kwestionowanych postanowień. Decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorcy przysługuje odwołanie od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Równocześnie w toku prowadzonego postępowania przedsiębiorca zaniechał stosowania w regulaminie kilku innych postanowień kwestionowanych przez Urząd. Zgodnie z nowymi zasadami PKP będzie zwracać należność za niewykorzystany bilet turystyczny po rozpoczęciu „terminu jego ważności”. Konsumenci zyskali również prawo do rozpoczęcia podróży ze stacji pośredniej, która leży na trasie, na którą wykupili bilet bez konieczności nabycia nowego. Na podstawie poprzedniej wersji regulaminu oprócz tego obowiązku, spółka wykluczała możliwość odzyskania przez konsumenta pieniędzy za bilet, którego nie wykorzystał. Dodatkowo pasażer może liczyć na zmianę umowy nie tylko w przypadkach korzystnych dla spółki – zmiany wagonu z niższej na wyższą klasę – ale również w odwrotnych sytuacjach. Wówczas podróżnym przysługuje zwrot części niewykorzystanego świadczenia. Informacje dla podróżnych o wprowadzonej zmianie zamieszczone zostały na stacjach, m.in. na tablicach ogłoszeń.
Urząd przypomina, że jest organem właściwym w przypadku naruszeń praw podróżnych wynikających ze stosowania w umowach bądź regulaminach postanowień ograniczających prawa słabszej strony kontraktu. W sytuacji niewywiązania się z umowy bądź niewłaściwej jej realizacji, np. opóźnień w przejazdach czy odwołania kursów, konsumenci powinni zgłaszać się z reklamacją bezpośrednio do przewoźnika. W razie pojawienia się problemów prawnych konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów oraz organizacji pozarządowych – Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.