- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej

    Porządek na meczach piłki nożnej

    Pierwszy rozdział zaprojektowanej ustawy wskazuje płaszczyzny obowiązywania ustawy oraz precyzyjnie zdefiniowano najistotniejsze pojęcia, zawierając także te, które dotychczas pozostawały w sferze przepisów prawa europejskiego i terminologii organizacji i związków sportowych. Przepisy ustawy nie będą stosowane do nieodpłatnych imprez masowych organizowanych na terenach zamkniętych będących w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez: Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych: do spraw wewnętrznych, do spraw oświaty i wychowania, do spraw szkolnictwa wyższego oraz do spraw kultury fizycznej i sportu, jeżeli jednostki te są organizatorami imprezy masowej. Art. 3 zawiera pojęcia słownikowe ustawy, zarówno te, które były już stosowane, jak i te nowe – w tym mecz piłki nożnej – precyzujące ten szczególny rodzaj imprezy masowej i wprowadzające obniżone wartości liczbowe osób mogących uczestniczyć w imprezie. Doprecyzowano również definicję liczby miejsc udostępnionych dla publiczności przez organizatora imprezy masowej oraz uzupełniono definicję terenu imprezy masowej o liczbowy przelicznik określający wymagalną powierzchnię dla jednej osoby – 0,5 m2 – jako brakujący element w dotychczasowych regulowaniach, a niezwykle ważny ze względów bezpieczeństwa. Natomiast nowe definicje to: informacja o przewidywanych zagrożeniach, stanowiąca swoistą analizę ryzyka przeprowadzaną przez organizatora imprezy masowej, niezbędna do przygotowania całości zabezpieczenia imprezy przez wszystkie podmioty do tego zobowiązane oraz dwa rozwiązania o charakterze porządkowym – tak zwany zakaz klubowy – czyli kara porządkowa wymierzana przez organizatora meczu piłki nożnej polegająca na zakazie uczestniczenia w imprezach masowych, a także zakaz zagraniczny uniemożliwiający uczestnictwo w imprezach masowych, który będzie nakładany przez uprawnione krajowe organy wymiaru sprawiedliwości innych państw. Na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja definicji regulaminu obiektu i regulaminu imprezy masowej, dająca szerokie uprawnienia organizatorowi imprezy masowej, pozwalająca na skuteczne egzekwowanie prawa oraz utrzymanie bezpieczeństwa i porządku w miejscu i czasie trwania imprezy masowej.

    W rozdziale drugim zostały umieszczone zagadnienia, które dotyczą ogólnych warunków bezpieczeństwa imprezy masowej. W art. 7 zaproponowano przyjęcie nowych przeliczników dotyczących liczby członków służb porządkowych organizatora imprezy i służb informacyjnych organizatora imprezy masowej. W odróżnieniu od dotychczas obowiązujących rozwiązań, do zabezpieczenia imprezy masowej niebędącej imprezą masową podwyższonego ryzyka, wymagane jest, aby jedynie dwóch na dziesięciu członków służb organizatora imprezy masowej było licencjonowanymi pracownikami ochrony fizycznej. Analogicznie w przypadku imprezy masowej będącej imprezą masową podwyższonego ryzyka jedynie połowa pracowników służb organizatora musi legitymować się licencją pracownika ochrony fizycznej. Obniżeniu ulegną, często niepotrzebnie zawyżane, koszty związane z zabezpieczeniem imprezy masowej. Równocześnie organizator imprezy masowej, który zobligowany jest do zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, niespełniający tych wymogów, będzie ponosił odpowiedzialność karną, a tym samym należy mieć pewność, że poziom bezpieczeństwa imprez masowych nie ulegnie obniżeniu.

    Kolejny rozdział projektu zatytułowany „Tryb wydawania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej”, w odróżnieniu od dotychczas przyjętych rozwiązań cechuje się nowymi rozwiązaniami, które mają uprościć pracę organu wydającego zgodę na przeprowadzenie imprezy masowej, poprzez wprowadzenie fakultatywności obowiązku dostarczania wymaganych dokumentów. Konsekwencją wspomnianego uproszczenia jest także propozycja zmniejszenia liczby dokumentów przedkładanych przez organizatora imprezy, przy jednoczesnym zachowaniu gwarancji właściwej oceny stanu bezpieczeństwa planowanej imprezy. Nowym elementem jest dopuszczenie, w ściśle określonych warunkach, do sprzedaży alkoholu na imprezach masowych. W projektowanym art. 9 zostało zawarte upoważnienie do wydania aktu wykonawczego określającego warunki sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych podczas masowych imprez sportowych. Dodatkowo, rozszerzając uprawnienia służb porządkowych organizatora o możliwość stosowania miotaczy gazu pieprzowego oraz kajdanek. W dalszej części projektu wprowadzono zapisy dające ochronę prawną członkom służb porządkowej i informacyjnej organizatora. Z uwagi na niestosowanie praktyki odpłatnego działania Policji w zabezpieczaniu imprez masowych, zaproponowano usunięcie przepisów dających takie możliwości. Przepisy projektowanego art. 13, wprowadzające ewidencję wydawanych przez organizatora imprezy masowej identyfikatorów, mają na celu ułatwienie Policji, prokuraturze i sądom, postępowania w przypadku konieczności szybkiej, pełnej identyfikacji każdego z pracowników służb: porządkowej i informacyjnej organizatora imprezy masowej.

    Całkowicie nowe rozwiązania zaproponowano w rozdziale czwartym, poświęconym warunkom bezpieczeństwa meczu piłki nożnej. Dotychczasowe doświadczenia polskiej Policji wskazują, że ten rodzaj współzawodnictwa sportowego wymaga szczególnej uwagi i wyjątkowej dbałości nie tylko na etapie tworzenia przepisów prawa, ale także ich stosowania. W rozdziale tym zawarto przepisy umożliwiające między innymi pełną identyfikację wszystkich uczestników, a dodatkowo wskazano, że obiekty wykorzystywane do prowadzenia rozgrywek w ramach ligi zawodowej powinny być wyposażone w elektroniczny system identyfikacji osób, pozwalający na wszechstronne i w pełni elektroniczne kontrolowanie publiczności na stadionie. Umożliwiono stosowanie zakazu klubowego, który pozwoli organizatorom meczów piłki nożnej na eliminację z terenu imprezy potencjalnych „przestępców stadionowych”. Określono sposób dystrybucji biletów wstępu na imprezę masową, kompatybilny z obowiązkiem pełnej identyfikacji uczestników meczów piłki nożnej. Przepisy tego rozdziału umożliwiają również organizację przejazdów kibiców meczu piłki nożnej przez klub lub inny podmiot działający w jego imieniu, warunków także określają warunki bezpieczeństwa dla budowanych, przebudowywanych i remontowanych stadionów. Jednocześnie wprowadzono wymóg udostępniania dla publiczności meczów piłkarskich jedynie miejsc siedzących.

    W rozdziale piątym zawarte zostały przepisy dotyczące odpowiedzialności za szkody i koszty związane z zabezpieczeniem imprezy masowej. Założono, że za rzeczywiste szkody, które poniosła Policja, Żandarmeria Wojskowa, straże miejskie (gminne), Państwowa Straż Pożarna oraz służba zdrowia w związku z działaniami w miejscu i czasie imprezy, odpowiada organizator imprezy masowej. Ponadto wskazano właściwe podmioty do kompetencji, których należy określenie szczegółowego zakresu ubezpieczenia organizatora imprezy masowej, terminu powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalnej sumy gwarancyjnej.

    Rozdział szósty, poświęcony został gromadzeniu i przetwarzaniu informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych. Przepisy wykorzystują rozwiązania przeniesione z obowiązującej ustawy, z korektami pozwalającymi na pełne wykonywanie zadań i uprawnień przez Komendanta Głównego Policji. Po przyjęciu zaproponowanych rozwiązań będzie możliwe gromadzenie przez Komendanta Głównego Policji informacji o wszystkich imprezach masowych, a nie jedynie o masowych imprezach sportowych. Aktualnie obowiązująca ustawa nacechowana jest ułomnością w postaci zapisu nakazującego udzielanie przez Komendanta Głównego Policji informacji na temat imprez masowych inne niż sportowe, nie dając mu możliwości gromadzenia takich informacji. Ponadto uzupełniono zapisy zawierające katalogi podmiotów uprawnionych i podmiotów zobowiązanych do udzielania i przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych o „podmioty zarządzające rozgrywkami”, wskazując jednocześnie zakres tych informacji.

    W rozdziale siódmym – przepisy karne, dokonano penalizacji zachowań uczestników, ale także osób odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa imprez masowych. W projekcie proponuje się wyższe niż obecnie sankcje za czyny zabronione, popełnione w związku z imprezami masowymi, w szczególności meczami piłki nożnej. Należy podkreślić, że propozycje te mają charakter wychowawczy i konstruowane były z ideą prewencyjnych działań organów wymiaru sprawiedliwości, gwarantujących wykluczenie ze środowiska kibiców osób, których głównym celem jest stadionowe awanturnictwo i agresja.

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE