Uczelnie, które chcą przystąpić do tego, aby prowadzić zajęcia dydaktyczne musi spełniać łącznie aż 6 warunków łącznie. Jako pierwszy z nich w rozporządzeniu wymieniony pozostaje warunek posiadania kadry nauczycieli akademickich przygotowanych do prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Ponadto uczelnia zobligowana jest do zapewnienia dostępu do infrastruktury informatycznej i oprogramowania, które umożliwiają synchroniczną i asynchroniczną interakcję pomiędzy studentami i nauczycielami akademickimi. Szkoła wyższa musi zapewnić również materiały dydaktyczne opracowane w formie elektronicznej, a także zapewnić każdemu studentowi możliwość osobistych konsultacji z prowadzącym zajęcia dydaktyczne w siedzibie uczelni.
Ostatnie dwa warunki wydają się mieć największe znaczenie w uznaniu tej nowoczesnej formy kształcenia w Polsce. Zgodnie z tymi warunkami uczelnia ma zapewnić bieżącą kontrolę postępów w nauce studentów, weryfikację wiedzy i umiejętności, w tym również poprzez przeprowadzenie zaliczeń i egzaminów kończących zajęcia dydaktyczne z określonego przedmiotu w siedzibie uczelni, a także bieżącą kontrolę aktywności prowadzących zajęcia. Weryfikacja wiedzy oraz nabytych umiejętności studentów będzie prowadzona w sposób, który zapewni realizację wymagań określonych w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów kształcenia. Przewidziany został również tryb przeprowadzenia egzaminów dla studentów, który przebywają poza granicami kraju. W takim przypadku uczelnia przeprowadza egzaminy dla takich studentów siedzibie uczelni lub za granicą – w obecności uprawnionego przedstawiciela uczelni. Studenci, którzy przebywają za granicą są zobowiązani do odbycia konsultacji z wykładowcami uczelni, które obejmą przynajmniej 15 godzin zajęć w ciągu semestru.
Uczelnia jest również zobligowana do zorganizowania cyklu szkoleń dla studentów przygotowujących się do udziału w zajęciach dydaktycznych, które będą prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych i zaocznych, które prowadzone są za pomocą metod i technik kształcenia na odległość nie może przekraczać:
-
80% – w przypadku jednostek organizacyjnych uczelni, które posiadają uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego,
-
60% – w przypadku jednostek organizacyjnych uczelni, które posiadają uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora,
-
40% w przypadku pozostałych jednostek organizacyjnych uczelni. Liczby godzin wyrażone w procentach należy odnieść do ogólnej liczby godzin zajęć dydaktycznych określonych w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów kształcenia z wyłączeniem zajęć praktycznych i laboratoryjnych.
Uczelnia może rozpocząć prowadzenie nowoczesnej formy zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość po uzyskaniu potwierdzenia spełnienia łącznie powyższych warunków. Takie potwierdzenie wydawane jest przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po wcześniejszym zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Akredytacyjnej.
Internetowa Kancelaria Prawna
www.SerwisPrawa.pl