Spis treści
Kto podlega pod obowiązkowe e-Doręczenia?
E-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Jest to kolejna, obok obowiązkowego KSeF, nowość dla przedsiębiorców. Administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) czy jednostki samorządu terytorialnego zaczną bowiem posługiwać się e-Doręczeniami już 1 stycznia 2025 roku. Kto zatem musi posiadać specjalną skrzynkę umożliwiającą odbiór elektronicznej korespondencji?
Obowiązki dla przedsiębiorców
Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:
- firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG lub KRS od 1 stycznia 2025 roku, założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Warto przypomnieć, że przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku będą mieli możliwość złożenia wniosku o utworzenie adresu do e-Doręczeń we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG już od 1 stycznia 2025 roku. Zaś od 1 lipca 2025 roku przedsiębiorca, który będzie zmieniał swój wpis w CEIDG, będzie miał obowiązek podania danych do utworzenia adresu do e-doręczeń we wniosku o zmianę wpisu.
Powszechne e-Doręczenia zastąpią listy polecone
Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć nie tylko przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG i w KRS. Obowiązek ten obejmuje, poza firmami jednoosobowymi i spółkami, także inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia. Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego. Dotyczy to:
- adwokata
- radcy prawnego
- doradcy podatkowego
- doradcy restrukturyzacyjnego
- rzecznika patentowego
- notariusza.
Warto także przypomnieć, że od października 2029 roku wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy, komornicy i prokuratura będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez e-Doręczenia.