- Reklama -
wtorek, 7 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesProcedura odwoławcza w dziedzinie zamówień publicznych

    Procedura odwoławcza w dziedzinie zamówień publicznych

    Należy uwypuklić, iż Rzeczpospolita Polska znajduje się w grupie pięciu państw Unii Europejskiej, które dotychczas jako jedyne w sposób prawidłowy notyfikowały pełną implementację ww. dyrektywy do wewnętrznego porządku prawnego. Znowelizowana ustawa wprowadza szereg rozwiązań, które mają na celu zapewnienie bardziej efektywnego systemu środków odwoławczych zgodnie z wymaganiami ww. dyrektywy przy jednoczesnym jak najszerszym wykorzystaniu rozwiązań zapewniających bardziej sprawne i efektywne prowadzenie przez zamawiających postępowań o zamówienie publiczne. Określono jednoznacznie okres zawieszenia możliwości zawarcia umowy po wyborze oferty najkorzystniejszej z jednoczesnym wprowadzeniem szerszych niż dotychczas wyjątków umożliwiających szybsze zawieranie umów, tj. bezpośrednio po wyborze oferty najkorzystniejszej. Ograniczono możliwości unieważnienia umowy o zamówienie publiczne do przypadków rażącego naruszenia prawa, w szczególności naruszeń godzących w podstawowe prawo wykonawców do ubiegania się o zamówienie publiczne. Ponadto wprowadzono możliwości zastąpienia unieważnienia umowy nałożeniem na zamawiających kar alternatywnych tj. kary finansowej lub kary skrócenia okresu obowiązywania umowy jeżeli utrzymanie w mocy umowy leży w interesie publicznym ora wprowadzono mechanizmy zapewniające większą przejrzystość przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu trybów niekonkurencyjnych, tj. trybów negocjacji bez ogłoszenia oraz wolnej ręki poprzez publikację ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w ww. trybach.
    W związku z wprowadzaniem zmian w procedurze odwoławczej znowelizowana ustawa zawiera również nowe rozwiązania zmierzające do skrócenia czasu trwania procedury odwoławczej. W ramach tych rozwiązań m.in. zrezygnowano z protestu wnoszonego do zamawiającego, który dziś poprzedza wniesienie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Wykonawca będzie miał obowiązek wnoszenia odwołania bezpośrednio do KIO. Ponadto, zniesiona została zasada, zgodnie z którą złożenie odwołania w placówce operatora publicznego uznaje się za wniesione do KIO. Wykonawca będzie zobowiązany do złożenia odwołania bezpośrednio w KIO w terminie określonym ustawą, przy czym będzie mógł to zrobić pisemnie lub w formie elektronicznej. Takie rozwiązania pozwolą skrócić czas trwania procedury odwoławczej do 25 dni dla zamówień o wyższych wartościach: 10 dni na wniesienie odwołania oraz 15 dni na jego rozpatrzenie przez KIO. Znowelizowana ustawa przewiduje również rozwiązania skracające czas na złożenie oferty. Dla postępowań o większych wartościach termin na złożenie oferty zostanie skrócony z 29 dni do 22 dni, natomiast dla mniejszych wartości na roboty budowlane z 20 dni do 14.
    Celem przyjętych rozwiązań jest umożliwienie zamawiającym udzielającym zamówień publicznych o największych wartościach zawieranie umów w przetargu nieograniczonym w terminie 60 dni od dnia wszczęcia postępowania nawet, gdy wykonawca skorzysta z prawa do wniesienia odwołania na wybór oferty najkorzystniejszej – 22 dni na złożenie oferty, ok. 14 dni na badanie i ocenę, 25 dnia na rozstrzygnięcie odwołania. Równocześnie mając na względzie konieczność przyspieszenia wydatkowania środków unijnych zrezygnowano z możliwości zobowiązywania podmiotów prywatnych do stosowania procedur ustawy Prawo zamówień publicznych przy ich wydatkowaniu. Dotychczasowy mechanizm został zastąpiony bardziej elastycznym mechanizmem wydatkowania przekazywanych środków, a mianowicie beneficjenci będą mogli być zobowiązywani do postępowania przy wydatkowaniu przekazanych środków zgodnie z zasadami równego traktowania, uczciwej konkurencji oraz przejrzystości.
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE