- Reklama -
wtorek, 30 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesZmiany w ustawie o towarach paczkowanych

    Zmiany w ustawie o towarach paczkowanych

    Zgodnie z rozwiązaniami zawartymi w aktualnie obowiązującej ustawie o towarach paczkowanych – implementującej do prawa krajowego dyrektywy: 75/106/EWG, 76/211/EWG i 80/232/EWG – towary paczkowane mogą być wprowadzane do obrotu w opakowaniach jednostkowych o dowolnej ilości nominalnej, z wyjątkiem grup produktów, które określa załącznik nr 1 do ustawy. Lista produktów, wymienionych w tym załączniku, które powinny być wprowadzone do obrotu w opakowaniach o ściśle określonych ilościach nominalnych, ograniczona jest do win, napojów spirytusowych, włóczki i wyrobów aerozolowych. W projektowanej regulacji natomiast – analogicznie jak w dyrektywie 2007/45/WE – obowiązkowe wielkości opakowań są utrzymane wyłącznie w odniesieniu do win i napojów spirytusowych, przy czym obowiązek wprowadzania do obrotu w opakowaniach o ściśle określonych ilościach nominalnych poszczególnych grup produktów w odniesieniu do win rozszerzono o wino aromatyzowane oraz wino likierowe. Zgodnie z przyjętymi w dyrektywie rozwiązaniami, powyższy przepis nie ma zastosowania do towarów paczkowanych przeznaczonych do sprzedaży w sklepach wolnocłowych w celu konsumpcji poza terytorium Unii Europejskiej.
     
    W załączniku nr 1 do projektu ustawy określone zostały – zgodnie z rozwiązaniami przyjętymi we wspomnianej dyrektywie – ilości nominalne zawartości opakowań jednostkowych – w określonych zakresach ilościowych, w których mogą być wprowadzane do obrotu wina i napoje spirytusowe. Powyższa kwestia jest dotychczas uregulowana rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie ilości nominalnych zawartości opakowań jednostkowych towarów paczkowanych. Ponadto w projektowanej regulacji – stosownie do postanowień dyrektywy 2007/45/WE – wprowadzono również rozwiązania w zakresie ilości nominalnych opakowań jednostkowych towarów paczkowanych w odniesieniu do opakowań zbiorczych i opakowań jednostkowych utworzonych z pojedynczych opakowań, które nie zostały przeznaczone do oddzielnej sprzedaży. Powyższa kwestia nie jest dotychczas uregulowana, zarówno w prawie polskim, jak i UE. W odniesieniu natomiast do zawartych w dyrektywie 2007/45/WE nowych rozwiązań w zakresie znakowania wyrobów aerozolowych należy wskazać, że zostaną one wdrożone do prawa krajowego rozporządzeniem Ministra Gospodarki – wydanym na podstawie art. 7 ust. 2 projektowanej regulacji – w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów paczkowanych. Niezależnie od tego, w projekcie ustawy o towarach paczkowanych wprowadzono – względem obecnie obowiązującej regulacji – zmiany o charakterze zarówno merytorycznym, jak też redakcyjno-prawnym, nie wynikające z konieczności implementacji dyrektywy 2007/45/WE.
     
    W związku z postulatami Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz sektora przetwórstwa spożywczego, a w szczególności Polskiej Federacji Producentów Żywności w zakresie zmiany brzmienia, bądź też doprecyzowania definicji „paczkującego” – w celu wprowadzenia ułatwień dla przedsiębiorców/paczkujących, które obecne są w ustawodawstwach wielu innych państw członkowskich dotyczą rozkładu odpowiedzialności w przypadku, gdy np. właściciel marki zleca paczkowanie towaru innemu podmiotowi, a sam towar wprowadza do obrotu wyłącznie „w swoim imieniu” – w treści projektu wprowadzono definicje pojęć: „zlecającego paczkowanie”, „paczkującego na zlecenie”, „sprowadzającego” i „importera”.
     
    Ponadto w zaprojektowanych przepisach zmianie uległ termin, w jakim paczkujący/producent butelek miarowych jest zobowiązany zgłosić fakt paczkowania organom administracji miar. Obecnie termin ten – zgodnie z przepisami obowiązującej ustawy – wynosi, „co najmniej 14 dni przed rozpoczęciem paczkowania”. W związku z postulatami partnerów społecznych – zgodnie z zaproponowanym obecnie w projekcie ustawy rozwiązaniem – przedsiębiorca powinien zgłosić ten fakt nie później niż w terminie 7 dni od rozpoczęcia paczkowania produktów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wprowadzono również przepis zobowiązujący sprowadzającego lub importera nie później niż w terminie 7 dni od wprowadzenia towarów paczkowanych po raz pierwszy do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do zgłoszenia tego faktu organom administracji miar.
     
    Zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami, paczkujący jest zobowiązany do dokumentowania w formie pisemnej przeprowadzanych kontroli wewnętrznych ilości towaru paczkowanego. W projektowanej regulacji wprowadzono natomiast możliwość przechowywania omawianej dokumentacji również w formie elektronicznej
     
    W projektowanej regulacji wprowadzono m.in. sankcję za nieprzestrzeganie obowiązku stosowania – podczas paczkowania lub wprowadzania do obrotu towarów paczkowanych – systemu kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego, bądź też za stosowanie systemu, który nie spełnia wymagań metrologicznych określonych w załączniku nr 2 do ustawy. W projektowanych przepisach ujęto również sankcje odnoszące się do produkcji lub wprowadzania do obrotu butelek miarowych niespełniających wymagań metrologicznych określonych w załączniku nr 4 do ustawy. Ponadto wprowadzono również sankcję za niedopełnienie – wynikającego z ustawy – obowiązku zgłoszenia faktu paczkowania lub produkcji butelek miarowych. Możliwość nałożenia sankcji za niedopełnienie obowiązku zgłoszenia faktu paczkowania lub produkcji butelek miarowych powinna skutecznie wpłynąć na wzrost liczby zgłoszeń, która wpłynie do dyrektorów okręgowych urzędów miar. Zawarte w art. 29 i 30 dotychczas obowiązującej ustawy z dnia 6 września 2001 r. o towarach paczkowanych zagrożenia karne w postaci grzywny w wysokości do 20 000 zł wykraczają poza granicę ustawowego zagrożenia przewidzianego za czyny stanowiące wykroczenia – art. 24 § 1 Kodeksu wykroczeń przewiduje kwotę 5 000 zł jako górną granicę kary grzywny. Z uwagi na powyższe, zaproponowano wprowadzenie sankcji w postaci kary grzywny, bez kwotowego określenia jej górnej granicy.
     
    Niezależnie od powyższych zmian, w załączniku nr 3 do projektowanej ustawy dostosowano wygląd wzoru znaku „e” do wzoru określonego w dyrektywie 71/316/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wspólnych przepisów dotyczących przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej. Konsekwencją powyższego było wprowadzenie przepisu przejściowego, który stanowi, że towary paczkowane oznaczone znakiem „e” zgodnie ze wzorem określonym w dotychczasowych przepisach mogą być wprowadzane do obrotu do dnia 10 kwietnia 2009 r.
               
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE