- Reklama -
poniedziałek, 13 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBankiNie wszystkie błędy w deklaracji można poprawić

    Nie wszystkie błędy w deklaracji można poprawić

    Zgodnie z przepisami prawa podatkowego podatnicy, jak również płatnicy podatków oraz inkasenci mogą dokonać korekty deklaracji podatkowej, aż do zakończenia okresu przedawnienia, który z reguły trwa 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym składana jest deklaracja podatkowa objęta korektą. Warto jednakże pamiętać, że istnieją sytuacje, w których przedawnienie zostaje zawieszone lub przerwane, co skutkuje wydłużeniem okresu, w którym można dokonać korekt.

    Zobacz RAPORT SPECJALNY PITY 2012 »

    Deklaracji nie można poprawić w dowolnym momencie
    Pomimo ogólnie stosowanej możliwości skorygowania błędów popełnionych przy wypełnianiu deklaracji podatkowej, nie jest ona możliwa w dowolnym momencie. Są dwie sytuacje, w których prawo do złożenia korekty ulega zawieszeniu. Ma to miejsce, w przypadku kontroli podatkowej oraz postępowania podatkowego. W takiej sytuacji, złożona korekta deklaracji nie jest prawnie skuteczna, w związku z czym nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Należy jednak pamiętać, że ograniczenia te dotyczą jedynie zakresu objętego kontrolą lub prowadzonym postępowaniem podatkowym. Oznacza to, że w przypadku gdy czynności sprawdzające dotyczą roku 2011, podatnik może dokonać korekty deklaracji np. za rok 2010.


    Dopiero po zakończeniu prowadzonej kontroli lub postępowania podatkowego

    W związku z tym, że prawo do skorygowania błędów i nieprawidłowości w deklaracji ulega czasowemu ograniczeniu, można z niego ponownie skorzystać, ale dopiero po zakończeniu kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Trzeba jednak mieć na uwadze, że przedmiotem korekty nie może być zakres objęty decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

    W razie błędów rachunkowych możliwa korekta z urzędu
    Wartym podkreślenia wydaje się również fakt, iż w przypadku stwierdzenia w deklaracji podatkowej błędów rachunkowych oraz oczywistych pomyłek lub że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, pracownik urzędu skarbowego może dokonać stosownych korekt lub uzupełnień. Należy jednak pamiętać, że zmiana wysokości zobowiązania  podatkowego, kwoty nadpłaty,
    kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty z tym związana nie może przekraczać kwoty 1 000 zł.


    Elżbieta Węcławik, Tax Care
    Adam Bujalski, księgowy Tax Care

     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE