- Reklama -
środa, 1 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesWykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności

    Wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności

    Kto powinien przygotować wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności?

    Wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej muszą sporządzić podatnicy, którzy prowadzą:

    • księgi rachunkowe,
    • podatkową księgę przychodów i rozchodów
    • ewidencję przychodów (czyli podatnicy opodatkowani ryczałtem ewidencjonowanym)
    • rozliczający się w formie karty podatkowej.
       

    Wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności a spis z natury

    Wykaz składników majątku ma szerszy zakres od spisu z natury, gdyż obejmuje cały majątek wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej – nie tylko składniki majątku objęte spisem z natury ale również środki trwałe i wyposażenie, np. samochód czy laptop.

     Co powinien zawierać wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności?

    Wykaz powinien zawierać co najmniej takie dane, jak:
     

    • liczbę porządkową,
    • określenie (nazwę) składnika majątku,
    • datę nabycia składnika majątku
    • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku,
    • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
    • wartość początkową,
    • metodę amortyzacji,
    • sumę odpisów amortyzacyjnych,
    • wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału
    • w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.
       

    Dlaczego sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności?

    Sporządzenie wykazu będzie podstawą ustalenia dochodu, jeśli po likwidacji działalności gospodarczej sprzedasz dany składnik majątku. Wykazu nie przekazujesz organom skarbowym, musisz jednak przechowywać i udostępnić w przypadku ewentualnej kontroli.

     

    Po zamknięciu działalności gospodarczej majątek, który do tej pory był majątkiem firmowym, staje się majątkiem prywatnym. Można go sprzedać, ale jeśli sprzedaż nastąpi w ciągu 6 lat, zapłacić należy podatek dochodowy. Upływ 6-letniego terminu liczy się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce likwidacja działalności.

    Podstawa prawna:

    Art. 12, 26 Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, T.j. Dz.U. z 2021 r, poz. 1488 ze zm..

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE