- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoFormalności związane z prowadzeniem serwisu internetowego

    Formalności związane z prowadzeniem serwisu internetowego

    Podstawowym aktem prawnym odnoszącym się do możliwości rozpoczęcia własnej działalności jest ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zgodnie z treścią jej art. 6, podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa. Właściwy organ nie może żądać ani uzależniać swojej decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej przez zainteresowaną osobę od spełnienia przez nią dodatkowych warunków, w szczególności od przedłożenia dokumentów lub ujawnienia danych, nieprzewidzianych przepisami prawa. Właściwy organ, z wyłączeniem sądu powszechnego, nie może żądać ani uzależnić swoich rozstrzygnięć w sprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej od przedłożenia dokumentów w formie oryginału, poświadczonej kopii lub poświadczonego tłumaczenia, chyba że obowiązek taki jest przewidziany przepisami ustaw szczególnych z uwagi na nadrzędny interes publiczny lub wynika z bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego albo ratyfikowanych umów międzynarodowych.

    Każda osoba fizyczna decydująca się na rozpoczęcie działalności gospodarczej, nawet w formie internetowej, musi złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wniosek ten jest dostępny na stronie CEIDG pod adresem http://prod.ceidg.gov.pl , dobrą informacją jest to, że rejestracja może odbyć się właśnie za pomocą Internetu. Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się oświadczenie o braku orzeczonych – wobec osoby, której wpis dotyczy – zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Wniosek ten stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego. Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku. Data rozpoczęcia działalności gospodarczej nie może być wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku o wpis do CEIDG.

    Aby zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba fizyczna możesz wybrać jeden z trybów postępowania:

    • Zalogowanie się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line i złożenie (podpisanie) go elektronicznie.
    • Bez logowania się do CEIDG, przygotowanie wniosku on-line i podpisanie go w dowolnej gminie (zapamiętaj nr wniosku).
    • Pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie. Gmina przekształca go na wniosek elektroniczny.
    • Przesłanie wniosku listem poleconym do wybranej gminy. Podpis musi być notarialnie potwierdzony.

    Prawidłowa rejestracja oznacza możliwość legalnego prowadzenia działalności, która generuje dochód jej właścicielowi. Jest to jednocześnie przesłanka do obowiązkowego opłacania składek ZUS i wszystkich należnych podatków.

    Prowadzenie serwisu internetowego nie musi jednak zawsze oznaczać wykonywania działalności gospodarczej. Takimi czynnościami są także bowiem prowadzenie bloga czy zwykłej strony internetowej o charakterze informacyjnym. Nie oznacza to jednak, że w takiej sytuacji właściciel portalu internetowego nie podlega przepisom prawnym. Pierwszym wymogiem jest całkowita zgodność prezentowanych treści z Prawem autorskim, wszelkie używane oprogramowanie, prezentowane informacje, muzyka, zdjęcia czy filmy muszą być w pełni legalne. Tym samym w wielu przypadkach konieczne będzie uzyskanie zgody twórcy danej rzeczy na rozpowszechnianie jej w sieci, to jednak jak można się łatwo domyślić będzie wiązało się z opłatami. Szczególne wymagania pojawią się jeśli nasz serwis przybierze charakter informacyjno-newsowy, a więc w sytuacji gdy treści umieszczane na danym portalu zmieniają się stosunkowo często. Zgodnie z Prawem prasowym oraz ugruntowanym orzecznictwem – serwisy internetowe nie należą do dzienników czy czasopism w rozumieniu powyższej ustawy. Tak naprawdę jednak dotyczy to mniejszych portali internetowych, w przypadku dużych serwisów istnieje obowiązek ich rejestracji. Zgodnie z treścią art. 20 Prawa prasowego, wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie wojewódzkim właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy. Wniosek o rejestrację powinien zawierać:

    • tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji,
    • dane osobowe redaktora naczelnego,
    • określenie wydawcy, jego siedzibę i dokładny adres,
    • częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma.

    Postanowienia zarządzające wpis do rejestru sąd uzasadnia tylko na wniosek. Wydawanie dziennika lub czasopisma można rozpocząć, jeżeli organ rejestracyjny nie rozstrzygnął wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od jego zgłoszenia.

    Niezależnie zatem od wielkości prowadzonego serwisu internetowego o charakterze typowo informacyjnym, pamiętajmy o złożenie wniosku rejestracyjnego. Może bowiem okazać się, że rejestracja jest w naszym przypadku wymagana. Opłata stała za wpis do rejestru wynosi 40 złotych w znakach opłaty sądowej lub przelewem bankowym na konto sądu. Rejestracja stron i portali internetowych jest dokonywana, jeżeli spełnia przesłanki określone w art. 7 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo Prasowe tj. ukazuje się w Internecie za pomocą dźwięku lub dźwięku i obrazu. 

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE