- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoJak napisać list polecający?

    Jak napisać list polecający?

    List polecający dostarcza pracodawcy informacji na temat umiejętności, wiedzy i cech osobowych oraz doświadczenia zawodowego pracownika. Może też zawierać informacje, wskazania dotyczące predyspozycji zawodowych danej osoby. Pisemne referencje mają na celu dostarczenie bardziej obiektywnych informacji potencjalnemu pracodawcy,       często bowiem osoby starające się o pracę podają w dokumentach aplikacyjnych nieprawdziwe dane.

     

    Dzięki listowi polecającemu pracownik jest postrzegany jako bardziej profesjonalny i wiarygodny kandydat do pracy. Osobie poszukującej lub zmieniającej pracę list referencyjny pozwala w pełni kontrolować informacje, które zdobędzie o niej nowy pracodawca. Ponadto jeden list polecający pracownik może wykorzystywać podczas wielu procesów rekrutacyjnych. 

    Dobry list referencyjny powinien zawierać kilka istotnych elementów, które zadecydują o jego przydatności dla nowego pracodawcy. Powinny znaleźć się w nim m.in.:

    • Długość zatrudnienia.
    • Tytuł zawodowy lub zajmowane dotychczas stanowisko.
    • Dokładne informacje na temat zakresu odpowiedzialności i wykonywanych zadań.
    • Kluczowe cechy pracownika – nie więcej niż 3 – 4; powinny być poparte przykładami.
    • Powód odejścia z firmy.

    Należy też pamiętać także o następujących wymogach referencji pisemnych:

    • Referencje powinny zostać napisane na papierze firmowym byłego pracodawcy. 
    • Objętość: nie więcej niż jedna strona A4.
    • Warto zadbać o uniwersalność    dokumentu (możliwość wykorzystania w wielu sytuacjach). 
    • O ile to możliwe warto uzyskać list referencyjny w kilku (2-3) oryginałach.
    • Powinny być podpisane przez osobę je wystawiającą z imienia i nazwiska wraz ze wskazaniem pełnionej przez nią funkcji w firmie lub zajmowanego stanowiska.

    List referencyjny powinien także zawierać fakty dotyczące dotychczasowego miejsca zatrudnienia. Dobrze, jeśli jest napisany przez bezpośredniego przełożonego pracownika. Wtedy informacja dotycząca wykonywanej przez niego pracy może być bardzo precyzyjna – co dokładnie robił, jakie miał obowiązki, jaki był efekt jego pracy. 

    Opis danej cechy pracownika może  być mniej lub bardziej rozbudowany. Trzeba jednak pamiętać, że list powinien zmieścić się na jednej stronie A4. Nie należy przesadnie rozbudowywać tego elementu listu. W referencjach powinny znaleźć się maksymalnie 3-4 kluczowe cechy opisywanej osoby. Jeśli bowiem będzie ich za dużo, list stanie się nieczytelny i  może stracić wiarygodność. Pomiędzy zachwalaniem pracownika a jego obiektywną oceną powinna zatem zostać zachowana równowaga. 

    List referencyjny powinien zakończyć się krótkim podsumowaniem jego treści i ogólnym wnioskiem dotyczącym kompetencji i wartości danej osoby jako pracownika. Na koniec osoba wystawiająca referencje może wyrazić swoją opinię na temat pracownika, zaznaczając te cechy, zdolności i umiejętności, które zdaniem polecającego są mocną stroną pracownika.

    Pobierz wzór dokumentulist polecający

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE